Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hotelgiganter går målrettet efter yngre generationer

Af Alexander Melchior | 2 august, 2019 | 4 min | #trends

Store internationale hotelkæder har været langsomme i optrækket når det kommer til ændring af value proposition, men nu vil de for alvor tiltrække markedets vigtigste kunder, nemlig de unge

Millenials og Genrations Z har efterhånden bevist deres værd som de vigtigste forbrugergrupper både nu og i den nærmeste anskuelige fremtid. Millenials har gjort stærkt indtog i højtbetalte stillinger og som en stærk inversætter-generation der dominerer forretningsrejser og Generation Z, hvis ældste medlemmer er i midt tyverne begynder at gøre stærkt indtog på arbejdsmarkedet og som selvstændige forbrugere. 

De yngre generationer er af mange defineret som kvalitetsbevidste og selektive, og det har fået mange brands og virksomheder til at ændre deres value proposition i sådan en grad, at de direkte går efter de unge forbrugere.

I hotel- og mødeindustrien er denne ændring især kommet til udtryk igennem små hoteller med fokus på lokale oplevelser samt mere utraditionelle mødefaciliteter, mens de store hotelkæder har haltet lidt efter. 

På trods af den åbenlyse forbrugermagt der nu ligger i de yngre generationer, har de store internationale hotelkæder kæmpet med at ramme denne vigtige gruppe. Selvom flere brands som Marriott International og Hilton for et par år siden så småt begyndte med hoteller målrettet et yngre mere teknologibåret publikum, er det først igennem de seneste to år at man for alvor har set en ændring i kædernes value proposition – men helt præcist hvordan vil de store hotelgiganter ramme disse unge, kræsne og kvalitetsbevidste rejsende?

For nyligt har Marriott International åbnet deres nye brand Moxy i Københavns Sydhavnskvarter. Moxy brandet er ikke som sådan nyt, men med hotellet i Sydhavnen bevæger Marriott sig væk fra den traditionelle anskuelse af brandet som stort traditionelt, omend kvalitetsbevidst, brand, hen imod noget mere trendy, edgy og ungt.

Tidligere i år åbnede nordens største hotelkæde Scandic ligeledes Scandic Kødbyen der med dens placering i Kødbyen på Vesterbro i København tæt på natteliv og restauranter, samt dens moderne indretning og stil, direkte henvender sig til unge rejsende. Scandic i Kødbyen har f.eks. gentænkt den traditionelle hotellobby og indkorporeret en “street-food–style” kaffebar lige ved indgangen, samtidig er det traditionelle business center skiftet ud med fælles arbejdspladser i lobbyen.

Ændringen i disse brands value proposition er til at få øje på, når man kigger på de pågældende hoteller. Hvad der møder gæsterne når de checker ind, er nemlig præcis hvad undersøgelser viser at de eftertragter. Det er gentænkning af rum og faciliteter og fokus på lokale oplevelser, teknologibårne faciliteter og utraditionelle møderum. Med ændringen i value proporsition bevæger de store brands sig ud over bare at være hotel, men er nu platforme for oplevelser.

 

Gør sig også gældende i forretningsrejser

Det nye dominerende fokus på yngre rejsende gør sig ikke kun gældende ifht. fritidsrejsende og turister, men ligeledes i den enormt lukrative del der udgøres af forretningsrejsende. Den del af sektoren er også langsomt blevet domineret af de yngre generationer, og de krav de stiller til hoteller ændrer sig ligeså.

Det betyder en ændring i selve hotellayout og mere fokus på placering og faciliteter. Tidligere fokus på værelsesstørelse er f.eks. ændret, som en ung forretningsrejsende udtalte til en undersøgelse om nye hotelvaner “You can put me in a closet; as long as there is Wi-Fi, I’ll be happy.”

Istedet for de klassiske mødefaciliteter åbner disse nye brands nu op for mere utraditionelle mødeformer og faciliteter, der er centreret omkring mere fælleskabsorienterede former. Ligeledes er det vigtigt for yngre forretningsrejsende at hotellet er placeret tæt på områder med restauranter og barer, og de forventer ligeledes at hotellet besidder en indgående kendskab og forhold til lokalsamfundet. De store brands er endelig begyndt at fokusere på et yngre publikum, og denne ændring i value proposition vil forhåbentlig skubbe udviklingen i nye retninger.

Topfoto af Moxy Copenhagen

 

Læs også:

Unikke oplevelser, bæredygtighed og ny digitalitet har præget første halvdel af 2019 på meetly

Hospitalitybrands bør holde godt øje med Generation Z

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder