Log ind

Hospitalitybrands bør holde godt øje med Generation Z

Af Alexander Melchior | 3 juni, 2019 | 3 min | #trends

Mens de fleste medlemmer af Generation Z stadig ikke har en reel indkomst til at gøre sig gældende som storforbrugere i egen ret, har de allerede stor indflydelse på rejse- og oplevelsesvaner i familien, og det vil kun styrkes de næste år.

En nylig undersøgelse fra tænketanken Digital Tourism viser at Generation Z i 2020 vil udgøre 40% af alle forbrugere. Det er klart at mange af dem på nuværende tidspunkt ikke har mange penge at bruge, da de ældste i generationen lige akkurat er nået ind i deres tyvere. 

Ikke desto mindre viser undersøgelsen også, at mange af dem, på trods af at de ikke har en nævneværdig indkomst, allerede har enorm indflydelse på rejse- og oplevelsesvaner inden for familien.

Derfor bør hospitalitybrands og oplevelsesprofesionelle holde øje med generationen, og kan med fordel tale direkte til denne gruppe af trendsetters. Men hvad er det der adskiller Generation Z fra tidligere generationer som Millenials og Baby Boomers?

Jo, de er den første generation der bogstaveligtalt er vokset om med teknologi i hånden fra fødslen af. Den teknologi og sociale medier som Instagram og Snapchat og platforme som Youtube har eksponeret dem for en verden af destinationer og oplevelser allerede fra barnsben af, og det har gjort dem til eksperter i at gennemskue brands og vælge og vrage i en verden af tilbud og kampagner og samtidig givet dem en enorm tørst efter nye og unikke oplevelser, og det smitter altså af på familien.

Det har ligeledes resultatet i, if følge data indsamlet af Expedia, at Generation Z er mere tilbøjelige til at rejse ud af landet i en tidlig alder end nogen anden generation, og ofte favorisere mere alternative rejsemål.

 

Tidlig indflydelse på familieoplevelser

Unikke oplevelser ligger højt på listen over eftertragtede forbrugsprodukter hos de fleste lige nu, og Generation Z er bannerfører for den tendens. Hvad der gør dem til særlige magtfulde forbrugere allerede er, at de har indflydelse på familiens forbrug af ferier og oplevelser. Langt de fleste forældre nu om dage rådspørger deres børn når der skal bestilles ferie og andre oplevelser, og derfor bør brands og overveje hvordan man bedst møder denne gruppe igennem marketing og kampagner skræddersyet dem. 

Som den seneste luksusrejserapport fra Virtuoso Luxe nævnte “Det kan godt være, at de er unge, men Gen Z’ers har stærke meninger og udøver nævneværdig indflydelse over rejsebeslutninger”. Indflydelsen kommer ofte til udtryk i lysten til mere aktive oplevelser og alternative destinationer.

Det har ifølge rapporten ofte noget at gøre med et drive mod mere unikke og enestående oplevelser, som derefter kan deles på sociale medier.

 

Læs også:

Det nye luksus: eksklusive oplevelser og unikke møder

Relaterede nyheder