Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Hospitality industrien vil balancere personalisering og digital sikkerhed

Af Alexander Melchior | 10 oktober, 2018 | 5 min | #Tech #trends

Personalisering skabt ved hjælp af data er en trend der er på alles læber i både møde- og hospitalityindustrien, men hvordan kombineres det med digital sikkerhed?

Den 25. Maj i år blev krav om overholdelse af GDPR (General Data Protection Regulation) også kaldet persondataforordningen en realitet ikke bare for europæiske virksomheder, men for alle virksomheder der laver forretning med europæiske kunder. GDPR skal beskytte forbrugeres persondata, og med god grund. Undersøgelser viser at digital kriminalitet vil koste det globale samfund 3 billioner dollars i 2021, ligesom det anslås, at der hvert fyrretyvende sekund er en virksomhed der bliver udsat for et såkaldt ransomware angreb.

Således ser det ud som om, at GDPR har medført et øget fokus på digital sikkerhed, men ikke desto mindre kan det give nogle udfordringer for især hospitalityindustrien, der for alvor er ved at bevæge sig ind i en tid defineret af hyper-personlige skræddersyede oplevelser.

Sådanne oplevelser kræver nemlig adgang til store mængder persondata. Data som kunder og gæster er villige til at give, såfremt deres data beskyttes. Så hvordan er det muligt for arrangører og planlæggere at balancere personalisering, skrædder syede tilbud og hensyn til persondata.

 

Hospitality, møder og events særlig udsatte

Terri Miller der er CEO for hospitality-teknologivirksomheden Concilio Labs pointererede tidligere på året i en opinionsartikel for hospitalitynet.org, hvordan rejse-, event-, møde-, og hospitalityindustrien er en af de mest sårbare industrier når det kommer til datatrusler, netop fordi de rummer og behandler så store mængder data, pasoplysninger og kreditkortinformation om og for deres gæster.

Truslen blev da også virkelig, da InterContinental Hotels Group (IHG) sidste år blev ramt af et alvorligt ‘data breach’ på 1200 hoteller verden over.

Gæster forventer personalisering, og for at kunne gøre det, er det nødvendigt for brands og virksomheder i event-, rejse- og hospitalityindustrien at opbygge komplicerede profiler for kunder og gæster.

Et råd fra fagpersoner lyder, at for at beskytte denne data, må brands overveje hvordan de opbevares på onlinesystemer, det er nemlig vigtigt at den enkelte gæst eller kunde ikke kan identificeres igennem dataen. Det er klart at dette er en ekstrem udfordrende opgave for virksomheder, men alternativet kan gøre at persondata vil være i risikozonen for angreb eller uheld.

En idé kan f.eks. være at kombinere online og offline data, således at onlinedata kan identificeres igennem brug af offlinedata der er sværere at hacke eller udtrække på anden vis.

 

Læs også:

Digital sikkerhed bør være et større fokus for mødeindustrien

 

Events og møder er også særligt udsatte, da der her håndteres en ekstrem stor mængde persondata, som mange medarbejdere har adgang til, samt en stor involvering af tredjeparter såsom venues eller løsansatte. Her er det vigtigt at industrien sørger for at alle der kunne tænkes at håndtere personfølsom data, er korrekt trænet i digital sikkerhed.

Formanden for Rådet for Digital Sikkerhed, Henning Mortensen uddybbede tidligere på året meetly, hvorfor møder kan være særlig udsatte: ”Til mødet håndteres en række personoplysninger om deltagere, og selve mødets karakter kan også sige en del om deltagerne. Det kan f.eks. være en patientforening, en fagforening eller en politisk forening, hvor deltagelsen i et sådant møde kunne indikere en bestemt diagnose, et bestemt fagforeningsmæssigt tilhørsforhold eller en politisk observans. På den måde kan arrangøren hurtigt komme til at eksponere følsomme personoplysninger om deltagerne, hvis ikke disse er sikret godt nok” fortalte han.

Det kan være svært for virksomheder at finde den rette balance mellem personalisering og respekt og omtanke for kunder og gæsters private data, men findes balancen kan en proaktiv indsats på digitalsikkerhed og GDPR området faktisk give brands en fordel. F.eks. gør GDPR, hvis brugt rigtigt vel og mærke, det muligt for brands at skabe meget mere åbne kommunikationsveje med deres kunder, i og med, at de skal spørge om lov før data indsamles og benyttes. Undersøgelser viser nemlig at de fleste er trygge ved at deres data bruges til personalisering, så længe de kan se at den beskyttes.

5 hurtige råd til god digital sikkerhed ved dit møde/event 

– Sørg for at venuens netværk er sikret ordentligt og investér i god antivirus og antimalware software på alle enheder i brug ved mødet.

– Overvej hvilken sikkerhed der er i de apps eller trådløse adgange som tilbydes (apps og wifi). Kan app’en f.eks. geolokalisere deltagerne og i givet fald hvad er formålet med det og er der et retligt grundlag for at gøre det.

– Krypter alt data lagret i forbindelse med mødet/event, også deltagerlister

– Uddan personale og talere i gode digitale vaner

–  Overvej og undersøg hvor lang tid efter mødet, at der er retligt grundlag til at lagre deltagernes data

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder