Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

HORESTA og 3F går sammen om at få flere unge til at vælge en uddannelse i hotel- og restauranterhvervet

Af Alexander Melchior | 23 oktober, 2019 | 3 min | #trends

Hospitalityindustrien har desperat brug for nye hænder, hvis den skal holde den planlagte vækst. Derfor har to aktører gået sammen om at markedsføre industrien til unge igennem en ny kampagne

Vi før har dækket arbejdskraftsproblematikken i hospitalitysektoren igennem en artikelserie her på meetly. Nu tages emnet op igen, både her på platformen, men også af to af landets største spillere når det kommer til arbejdskraft og hospitalityindustrien, og med god grund.

En undersøgelse fra Horesta fra 2017, viste at bare året  før blev der oprettet 6.200 nye jobs i en industri der har 114.000 ansatte. Det var det højeste tal nogensinde, og tallet har kun været stigende siden. Undersøgelsen viste også, at næsten hver tredje hotel eller restaurant oplevede, at det er blevet ’meget vanskeligere’ at rekruttere nye tjenere, receptionister, kokke og elever. Rekruttering udgør et kerneproblem for industrien, såfremt væksten skal fortsætte. Eksempelvis har der aldrig været planlagt så mange ny hoteller på så kort tid i Danmark.

Serviceuddannelser i sektoren har desværre lidt under et dårligt ry, og det har medført at  alt for få desværre vælger de mange muligheder, som følger med en uddannelse som kok, tjener, receptionist eller uddannelsen inden for smørrebrød og cater. For mens erhvervet buldrer afsted med flotte vækstrater i både beskæftigelse og omsætning, halter optagelsestallene efter på erhvervsskolerne i den grad efter, og det skal der gøres nået ved. 

Derfor lancerer brancheorganisationen HORESTA sammen med fagorganisationen 3F her i slutningen af oktober brandingkampagnen af hotel- og restauranterhvervet ved navn ’Hospitality Career’. Kampagnen skal være med til at fortælle de gode historier og synliggøre de enormt mange muligheder der findes for de unge, hvis de vælger en karrierevej i erhvervet.

Læs også:

Employer branding kan gøre hospitalityvirksomheder til attraktive arbejdspladser

Alternative rekrutteringsmetoder kan være fremtiden for hospitalityindustrien

Employer branding kan positionere industrien

Kampagnen har format af en art employer branding. Begrebet kan bedst forklares som et forsøg på at markedsføre en given virksomhed, her en industri, over for potentielle medarbejdere. Det er en svær disciplin der kun er blevet vigtigere i en tid hvor der bliver større og større konkurrence om den kvalificerede arbejdskraft.

Men samtidig er det også et stærkt værktøj ti lat synliggøre de muligheder der findes i industrien, igennem at fortælle de mange gode historier der findes blandt folk der har valgt den vej.

I kampagnen har man blandt andet fokuseret på at få ambassadører, til at fortælle netop de gode historier der kan være med til at lokke flere unge ind i fagene.

Se i første omgang den indledende kampagnevideo der skudt på AC Hotel Bella Sky nedenfor. Og læs mere om kampagnen der blandt andet er lavet af bureauet Gottlieb og co. og employer branding eksperterne Bruun & Partnere, her

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder