Log ind

Heartland Festival viser nyt niveau indenfor eventgastronomi

Af Alexander Melchior | 7 juni, 2019 | 7 min | #gastro

Da Heartland Festival i sidste uge løb af stablen var det med noget af det ypperste inden for musik, kunst og viden, men især madprogrammet viser nye niveauer for eventgastronomi

Festivalmad kan ofte synes at handle mere om praktik end egentlig kvalitet, og det kan ofte føles som det samme gamle udvalg af mere eller mindre uinspirerende stande og nemme løsninger. Selvom streetfoodbølgen har bragt en tiltrængt diversitet til event- og festivalmad, synes pris, kvalitet og idé sjældent at stemme helt overens, og det er sjældent de helt store gastronomiske oplevelser der præger festivaller og store events. Desværre. 

Måske derfor har Heartland Festival forsøgt at bryde med de gængse dogmer omkring festivalmad, og hvordan vi helt præcist oplever gastronomi til store events eller festivaler.

Festivalen der foregår i flotte omgivelser på Egeskov Slot på Fyn udtaler da også at de “ønsker at give vores gæster madoplevelser, der er ud over det sædvanlige”, og det må man sige lykkes.

Årets festival viste, på gastronomisiden, nemlig en før uset faglighed, kreativitet og fokus på bæredygtighed som man sjældent oplever til legenden events af samme størrelse. Samtidig var fokusset rundt om madprogrammet lagt på unikke gastronomiske oplevelser, og det kan vise sig at være fremtidens mantra. 

 

Fokus på lokale råvarer og den store gastronomiske oplevelse

Heartland Festival har selvfølgelig en anden målgruppe end mange andre frestivaler. En målgruppe der forventer høj kvalitet og ikke er så bange for at betale for det. 

Alligevel synes festivalen, når man som gæst bevægede sig rundt blandt mad- og drikkeboderne på festivalsområdet, at have tilbud til enhver smag, lige fra hummerhotdogs fra Hooked til mere DIY-boder med diverse wraps, til de ekstremt populære bager Lille bageri der stod for morgenbrødet på festivallen.

Generelt lå niveauet på et helt andet, end man er vant til til events og festivaller af samme kaliber, og det er noget som andre arrangører og eventprofessionelle bør holde øje med.

Heartland Festival havde fra start understreget, at man ikke ville gå på kompromis med hverken sæsoner, lokale råvarer eller gode dyrkningspricipper når man sammensatte madudvalget. Samtidig var ambitionerne, at tage vare på vores fælles madkultur og planeten ved, at sætte fokus på økologi, sæsonerne og madspild.

Eftersom Heartland Festival jo foregår på Fyn, havde festivalen desuden valgt at fokusere på det fynske råvaregrundlag og kulturtraditioner, noget som også kunne mærkes.

Mikkel Karstad præsenterer dagens menu for middagsgæsterne på Heartland Festival. Foto: Niklas Vindelev

Det der altså adskiller Heartland Festival fra mange andre store events og festivaller er, at madprogrammet og udvalget er nøje kurateret ud fra nogle helt klare deviser og principper, og den høje kvalitet af både mad og nye oplevelser som det affødte var altså tydeligt.

Festivalen havde også, som tidligere år, tiltaget Heartland Banquet, en slags langbords middag der foregår hver aften for festivalgæsterne. Og det var ikke bare hvem som helst der stod for serveringen.

Nej, Heartland havde nemlig fået Michelin-restauranten Kadeau til at været værter på middagene, der hver aften blev kreeret med hjælp fra en ny stjerne kok blandt andre Matt Orlando fra Amass på Refshaleøen, og kok og forfatter Mikkel Karstad.

Langbordsmiddagene bød på gastronomiske oplevelser der normalt ikke fås på festivaller, og det er forfriskende at se et event af den kaliber bryde med hvad man kan servere og hvilken oplevelse man kan skabe igennem eventgastronomi. Langbordsmiddagene viste indbegrebet af hvad gastronomi skal kunne, skabe samtaler og møder mellem mennesker. For hvorfor kan man ikke spise 7-retters på festival? 

 

formidling af gastronomisk viden og oplevelser i top

Maden på Heartland Festival gav ikke kun deltagerne næring og velsmag, programmet var også bygget omkring formidling af gastronomisk viden og oplevelser.

Festivalen havde nemlig lanceret området Tasteland, hvor de inviterede på talks, interaktiv læring og workshops centreret om gastronomi. Blandt andet havde bageriet Lille Bakery åbnet et live-bageri, hvor de i samarbejde med et kurateret udvalg af de bedste bagere fra ind- og udland illustrerede, for de besøgende, det bedste inden for deres respektive bagværk.  En oplevelse som de færreste festivalgæster nok har haft før.

Festivalmad kan ofte forfalde til den sædvanlige vaner af fastfood, og selvom street-food-bølgen har bragt variation og diversitet til branchen, synes Heartland Festival at have knækket noget af koden til oplevelsesrig og innovative event- og festivalmad.

Og her bør andre arrangører holde øje med den fynske festival. De formår at skabe et udvalg af mad baseret på sæsoner, lokale råvarer og bæredygtighed, men måske vigtigst af alt, formår de at skabe store unikke gastronomiske oplevelser blandt de besøgende. Mad er mere end bare næring, det er et helt unikt værktøj til at formidle møder og oplevelser mennesker imellem.

 

Læs også: 

Street food kan skabe unikke oplevelser

Om møder med mad

Relaterede nyheder