Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

‘Green washing’ i hospitalityindustrien

Af Alexander Melchior | 1 april, 2019 | 4 min | #bæredygtighed

Mange hoteller og venues er disse år dybt engageret i at gøre deres forretning grøn og bæredygtig. Alligevel er der brands og virksomheder, hvis handlinger ikke stemmer over ens med deres ord

Det hitter hos forbrugere, gæster og i offentligehedens øjne, når virksomheder og brands fremstår grønne og bæredygtige. Det virker på flere bundlinjer, og vi er nået til et punkt hvor hotel- og mødegæster ikke bare eftersøger bæredygtighed, men ligefrem kræver det.

Måske er det disse stigende krav, eller bare lidt for smarte kommunikationsstrategier der får nogle virksomheder til at tage munden lidt for fuld, når det kommer til CSR-kommunikation og bæredygtighedsløfter.

Her er der tale om såkaldt ‘greenwashing’, altså når virksomheder og brands vasker dem selv grønne med smarte kommunikationsstrategier og kampagner, mens de bag facaden egentlig ikke arbejder specielt målrettet for bæredygtigheden, men blot rider med på, at bæredygtighed er blevet en ting som gæsterne efterspørger.

Desværre er hospitalityindustrien en af de sektorer, der har været hårdest ramt af den kedelige tendens. Det skyldes blandt andet det høje antal af udvandede bæredygtighedsbegreber, som virksomheder og brands bruger uden specifikt at arbejde for eksempelvis nedbringe co2-udledning, vandspild, madspild eller implementere sociale tiltag.

En undersøgelse kaldet ‘Consequences of ‘Greenwashing:’ Consumers’ Reactions to Hotels’ Green Initiatives’ bragt i International Journal of Contemporary Hospitality Management, viste at op mod 80% procent af rejsende på verdensplan er enige om, at bæredygtighed er imperativt for deres valg af hotel.

Samtidig viser undersøgelsen at hotellers udbredte bæredygtighedsvildledning og ‘greenwashing’ har gjort forbrugerne overordentlige skeptiske overfor industrien generelt, og at hvis gæster får nys om en specifik vildledelse, så vil hovedparten boycotte det specifikke brand.

Læs også: REJSENDE OG BESØGENDE IDENTIFICERER SIG I HØJERE GRAD MED BÆREDYGTIGT ORIENTEREDE BRANDS

Green Key er turismens internationale miljømærke, som er opfundet af bl.a. HORESTA og findes i over 55 lande.

Heldigvis er der sket store udviklinger inden for bæredygtighed de seneste år, som har mindsket grundende til, at virksomheder vægter ord over handling. Alligevel har tidligere årtiers ‘green washing’ skabt mistillid for gæsterne til industrien.

 

Gå efter certificeringer, og lav research

Blandt andet derfor, benytter flere og flere hoteller, venues og hospitalitybrands sig af certificeringer, der fastslår overfor gæsterne, at de arbejder proaktivt på bæredygtighedsfronten.

Men også her kan man støde på problemer. Antallet af certificeringer og bæredygtighedsmærker er nemlig steget helt enormt de seneste år, til sådan en grad at det kan være svært for forbrugere og gæster at tyde hvad der er reelle tiltag og hvad der mere er nyt tegn på en lidt for smart kommunikationsstrategi.

Eco-rejsebloggen Green Global Travel råder rejsende og gæster til sørge for at undersøge hvad der ligger bag de certificeringer som hoteller og venues proklamerer, og hvis ikke specifikke arbejdsmål eller krav er synligt definerede, så kan det være et tegn på ‘green washing’.

Herhjemme kan det være en god tommelfinger regel at kigge efter certificeringer som ISO 14001 der er en internationale accepterede standard for miljøledelse, ligesom certificeringer som Green Key, Rainforrest alliance og EUs Ecolabel er gode pejlemærker. Desuden kører mange større brand deres egne programmer, der kan være utrolig effektive. Det handler ganske enkelt om at gøre sin research, både som privat rejsende, travelmanager, planlægger eller booker. 

Læs også: GOD FORRETNING: DET BETALER SIG AT MODARBEJDE SPILD

 

Mindre og mindre grund til ‘green washing’

Selvom det kan være svært for forbrugere og gæster at gennemskue om brands lever op til deres bæredygtighedsstrategier, er der heldigvis også nogle gode nyheder. Forretningscasen for bæredygtighed er nemlig helt utrolig god, hvilket betyder at grunden til at brands ville benytte sig af ‘green washing’ er drastisk faldende.

En kompleks og multifacetteret bæredygtighedsindsats betaler sig altså for brands på flere bundlinjer. blandt andet viser en undersøgelse fra den amerikanske organisation mod madspild Champions 12.3 at hoteller der engagerer sig i madsspilds-bekæmpelse, kan spare op mod syv dollars pr. dollar brugt. Det betyder altså at der bliver mindre og mindre grund for virksomheder at vaske dem selv grønne. 

Mens hospitalityindustrien ikke ligefrem er kendt for dens fremadstormende grad af eksperimentering og innovation, så repræsenterer den ikke desto mindre et lysende eksempel på forretningscasen for bæredygtighed – og det vil forhåbentlig være med til at udrydde begrebet ‘green washing’ en gang for alle.

 

Læs også:

Danske hospitalitykonkurrenter står sammen om bæredygtighed

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder