Log ind

God forretning: Det betaler sig at modarbejde spild

Af Alexander Melchior | 1 marts, 2019 | 3 min | #bæredygtighed #gastro

Nyt studie viser, at det kan være en ekstremt god forretning at forhindre madspild.

Her kommer en ærgerlig statistik. En tredjedel af alt mad produceret i hele verden bliver aldrig spist. Det belaster ikke bare jordens befolkning, at fordelingen af fødevare er så ulige men også klodens klima og miljø.

I Europa kommer cirka 30% af den samlede madspild fra restauranter og hoteller, og det betyder at hospitalityindustrien er godt positioneret til at få en enorm betydning i nedbringelsen af spild. Mens det er svært at mobilisere husholdninger samlet, kan industrien måske finde fælles løsninger og arbejde samlet mod at nedbringe deres del.

Mens der i branchen kommer flere og flere bud på løsninger fra forskellige brands og aktører, er det i virkeligheden en samlet indsats der er brug for. Men mens der hos større brands er CSR-afdelinger med netop den opgave, kan det være værre for mindre virksomheder at finde tiden og pengene samt den nødvendige viden til virkelig at vende problematikken.

 

Madspild koster penge, det gør løsninger ikke

Et af de store problemer med at få positioneret madspildsløsninger i industrien har været, at de kræver en investering i oplæring og i forskellige systemer, og det kan være svært at se på bundlinjen hvilken forskel disse faktisk gør. Mange kan måske mene at investeringen ikke matcher resultatet. 

Men lad os tage fat i de faktiske tal. En undersøgelse lavet af Champions 12.3, en amerikansk anti-madspilds-koalition af direktører fra offentlige instanser, virksomheder og organisationer viser nemlig, at det rent faktisk kan være ekstremt god forretning af modarbejde madspild i hospitalityindustrien.

Undersøgelsen evaluerer omkostninger ved madspildsinitiativer og fordelene for 42 større hoteller fra 15 forskellige lande, og viser at næsten alle eksempler viser en positiv ‘return on investment’ når der reduceres i madspild. Faktisk så meget, at for hver dollar hotellerne investerer i madspildsløsninger, sparer de syv gange så meget i deres driftomkostninger. Der er altså reelle besparelser at hente – og beviser at bekæmpelse af madspild er reel god forretning. 

Besparelserne kommer primært fra at købe mindre mængder mad og dermed reducere indkøbsomkostninger, samt en stigning i revenue fra nye menuer der bygger på at inkorporere rester eller mad der tidligere er gået til spilde.

I undersøgelsen fremkommer det, at hotellerne i gennemsnit skar deres madspild ned med 21% og at over 70% af hotellerne havde indtjent deres investering allerede samme år og inden for to år havde 95% indtjent deres investering. Investeringerne dækker primært over metoder til at måle madspild, træning af medarbejdere og nye procedurer.

Undersøgelsen viser altså tydeligt, at det at reducere spild inden for hospitality ikke bare er det “rigtige” at gøre, men også er ekstremt god forretning. Så selv hvis det moralske aspekt ikke bevæger udviklingen i industrien fremad, burde forretningscasen gøre det.

Forretningscase: Madspildsindsats

Effektiv madspildsindsats kræver målrettethed, målbarhed og handling. Rapporten optegner fem handlingstrin som kan leder til succesfuld madspildsprogrammer.

  1. Mål mængden af mad der går til spild, så det bliver tydeligt hvor der skal prioriteres.
  2. Engager medarbejdere i processen igennem læring og viden.
  3. Gentænk buffeten
  4. Reducer overproduktion
  5. Genbrug overskydende mad hvor man kan eller donér resterne til en madspilds-organisation. 
Relaterede nyheder