Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Fremtidens tilskueroplevelser bygger på teknologi

Af Alexander Melchior | 18 september, 2019 | 3 min | #Tech

Sportsevents er big business, og der stilles større og større krav til venues og arrangører, når det kommer til at skabe interaktive tilskueroplevelser

Engang fandtes en tid, hvor tilskuere bare kunne nyde live sportsbegivenheder som underholdning i sin egen ret. I de seneste år, bliver der dog blevet stillet højere og højere krav til, at venues, sportsorganisationer og arrangører skal skabe interaktive oplevelser og underholdning for tilskuerne der går ud over selve sporten. 

Fans og tilskuere forventer simpelthen mere fra oplevelsen end tidligere, og er samtidig sværere at holde engagerede, og her kommer ny teknologi ind i billedet. I USA har teknologivirksomheder som Xperiel allerede banet vejen for nye måder at skabe innovativ og interaktiv underholdning for tilskuere og fans til store sportsevents. 

Virksomheden har specialiseret sig i at skabe eksempelvis interaktive spil for fans og tilskuere i enorme arenaer og stadiums, der blandt andet bygger på teknologien augmented reality, og det er blevet en umådelig populær underholdningsform til både baseballkampe i den amerikanske NBL-liga og til basketballkampe i NBA. Den slags interaktiv underholdning ændrer landskabet for fans og tilskuere.

Virksomheden skaber eksempelvis interaktive konkurrencer som fans i hele venue kan deltage i. Konkurrencerne skaber en platform i augmentet reality, hvor fans igennem deres smartphone f.eks. kan gribe animerede tshirts der kastes ud over stadion og derefter ombytte dem til præmier igennem en app. Til basketball kampe kan man desuden kaste virtuelle basketbolde fra tilskuerpladserne og se om man kan ramme kurven. Hvis man kan, er der selvfølgelig sponsorerede præmier at vinde. 

Xperiels AR-teknologi i aktion hos the Sacramento Kings i den amerikanske NBA-liga. foto: Xperiel

Læs også: 

Vil augmented reality ændre spillet for møder og events?

 

Kan fremme forhold med fans og sponsorere

På mange måder trækker denne nye interaktive underholdning, tråde til måden sportevents har ændret synet på, hvad liveevents kan betyde for tilskuere og deltagere, samt hvordan planlæggere kan kombinere virtuel underholdning med reelle fysiske oplevelser. For forbrugere, især de yngre generationer, er det nemlig helt essentielt, at fysiske events kan formå at integrere interaktivt digitalt indhold i virkeligheden. Samtidig viser der at digitalitet ikke behøver at være en trussel for fysiske events og møder, tværtimod. 

Selvom teknologien kan være en stor investering for venues eller arrangører, så kan muligheden for at skabe interaktiv digital underholdning gøre det muligt for dem at skabe bedre forhold med både fans og tilskuere og med eventuelle sponsorere og brands.

Denne slags interaktiv underholdning er nemlig en unik måde, at få fans og tilskuere til at interagere med virksomheder der investerer i eventen. Sponsorerede konkurrencer, der blander digitale teknologier og fysiske events, har nemlig evnen til at engagere tilskuerne i enorm høj grad, og kan derfor skabe både brandopmærksomhed og loyalitet.

Med en forøget kamp om tilskuere til fysiske events, er digital interaktiv underholdning ikke fjenden, men derimod et værktøj som planlæggere, venues, brands og arrangører kan bruge til at fænge og engagere tilskuerne, samt et uundværligt aspekt af fremtidens tilskueroplevelse.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder