Sportsevents er big business, og der stilles større og større krav til venues og arrangører, når det kommer til at skabe interaktive tilskueroplevelser
Engang fandtes en tid, hvor tilskuere bare kunne nyde live sportsbegivenheder som underholdning i sin egen ret. I de seneste år, bliver der dog blevet stillet højere og højere krav til, at venues, sportsorganisationer og arrangører skal skabe interaktive oplevelser og underholdning for tilskuerne der går ud over selve sporten.
Fans og tilskuere forventer simpelthen mere fra oplevelsen end tidligere, og er samtidig sværere at holde engagerede, og her kommer ny teknologi ind i billedet. I USA har teknologivirksomheder som Xperiel allerede banet vejen for nye måder at skabe innovativ og interaktiv underholdning for tilskuere og fans til store sportsevents.
Virksomheden har specialiseret sig i at skabe eksempelvis interaktive spil for fans og tilskuere i enorme arenaer og stadiums, der blandt andet bygger på teknologien augmented reality, og det er blevet en umådelig populær underholdningsform til både baseballkampe i den amerikanske NBL-liga og til basketballkampe i NBA. Den slags interaktiv underholdning ændrer landskabet for fans og tilskuere.
Virksomheden skaber eksempelvis interaktive konkurrencer som fans i hele venue kan deltage i. Konkurrencerne skaber en platform i augmentet reality, hvor fans igennem deres smartphone f.eks. kan gribe animerede tshirts der kastes ud over stadion og derefter ombytte dem til præmier igennem en app. Til basketball kampe kan man desuden kaste virtuelle basketbolde fra tilskuerpladserne og se om man kan ramme kurven. Hvis man kan, er der selvfølgelig sponsorerede præmier at vinde.