Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Fremtidens hoteldesign bygger på bæredygtighed

Af Alexander Melchior | 24 maj, 2018 | 4 min | #bæredygtighed

Hospitalitybrands har længe arbejdet med deres tilgang til bæredygtighed og grønne tiltag. I fremtiden kan vi forvente, at bæredygtighed er i fokus allerede fra designstadiet.

Der er ikke nogen nyhed, at hoteller generelt er storforbrugere af energi. De har åbent 24 timer i døgnet, og gæsterne forventer god service, det seneste teknologi og højeste standard af komfort.

Højt niveau af komfort og luksus har gennem tiden været tæt forbundet med enorm udnyttelse af naturens ressourcer såsom vand og dyre byggematerialer samt et enormt forbrug af energi fra ikke genanvendelige kilder.

Der er sket meget på bæredygtighedsfronten siden Scandics ikoniske ’hæng dit håndklæde op’ tiltag fra 1993. Hospitalitybrands har implementeret bæredygtige tiltag i deres forretningsmodeller, og gæster lever generelt mere bæredygtigt, og de tager i højere grad deres bæredygtige vaner med hjemmefra. Alligevel kan det være svært at overbevise en familie med tre børn, om at de skal begrænse deres bade til 3 minutter på deres ferie, bare fordi det er bedre for miljøet. Det er ikke en kamp hospitalitybrands’ kan tage og vinde, illustrerer en undersøgelse fra International Tourism Partnerships (ITP) hospitalitymedie Green Hotelier. 

En bæredygtig tilgang til energi, vand og andre naturressourcer i hospitalitybranchen kan derfor ikke være afhængig af gæsten eller forbrugerens adfærd. Denne adfærd er desuden enormt svær at forudsige, da gæsterne ikke er én homogen gruppe.

Det er derfor vitalt at tackle bæredygtighed allerede på et designplan, således at gæster kan nyde deres ferie eller forretningsrejse i stedet for at skulle følge specifikke ’bæredygtighed-regler’. Det viser en undersøgelse udført af virksomheden Waterscan, der leverer bæredygtige vandløsninger til hospitalitybrands og hoteller.

En af finalisternes til ’Radical Innovation’ konkurrencen udstedt af the John Hardy Group. Projektet er tegnet af Arno Matis Architecture der er baseret i British Columbia. Konkurrencen viste mange eksempler på bæredygtigt designede hoteller. Billede: Radical Innovation

En sådan holistisk tilgang til bæredygtighed ser ud til at være en central komponent i hospitalityindustriens bæredygtige fremtid. Det bliver blandt andet tydeligt, når man ser på sidste års hotelarkitektur-konkurrence ’Radical Innovation’, som konsulentvirksomheden the John Hardy Group står bag. Konkurrencen fokuserer på, hvad der i fremtiden vil drive hoteldesign. Sidste års finalister inkluderede blandt andre et hotel, der skaber et vertikalt mikroklima, og som producerer sin egen energi. Og gennemgående for næsten alle nominerede var bæredygtige og grønne designløsninger.

At hospitalitybrands er ved at få øjnene op for bæredygtighed allerede på et designplan kommer måske som en naturlig respons på gæsternes syn på bæredygtighed.

For mens gæster går op i bæredygtighed som aldrig før, er deres engagement helt og aldeles afhængigt af, at deres overordnede oplevelse ikke påvirkes eller kompromitteres. Det vil altså sige, at bæredygtighed må implementeres allerede i det indledende design af hoteller, således at bæredygtigheden ikke afhænger af gæstens valg.

Vi har tidligere fortalt, hvordan en undersøgelse lavet af ITP viser, at med den nuværende vækst i i hotelsektoren kræver det en 90% reduktion i branchens co2 udledninger inden 2050, såfremt man ønsker at opfylde kravene til klimaaftalen COP21 indgået i Paris. Det tyder på, at netop denne pointe samt gæsternes øgede opmærksomhed på bæredygtighed, vil få fremtidens hotel design til at fokusere på bæredygtighed allerede på et indledende designniveau.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder