Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Fremtiden byder på store spørgsmål om personalisering og dataejerskab

Af Alexander Melchior | 14 november, 2018 | 4 min | #Tech #trends

Både mødedeltagere, turister og forretningsrejsende eftersøger bedre personalisering, men industrien kæmper med at nå kunderne på de rette kanaler i rette tid.  Samtidig byder fremtiden på store spørgsmål om dataejerskab.

Hvis du har fulgt med på meetly såvel som andre medier der dykker ned i rejse- og mødeindustrien så har du uden tvivl stødt på begrebet personalisering. Rejsende, både turister, mødedeltagere og forretningsrejsende, efterspørger i højere og højere grad personaliserede og skræddersyede tilbud og oplevelser, og ved hjælp af enorme mængder data og ny teknologi kan virksomheder og brands målrette den enkelte rejsende.

Mange virksomheder har da også valgt at fokusere på trenden, og dermed forsøge at give en mere individuel relevant oplevelse. Alligevel viser en ny undersøgelse lavet af informationsteknologivirksomheden Mindtree, at kun 23% af de adspurgte rejsende var tilfredse med måden virksomheder skabte oplevelser og tilbud bygget på deres personlige præferencer.

Kritikken fra de rejsende lyder især på at skræddersyede tilbud ofte ikke når dem i tide, så de rent faktisk er nyttige, ligesom at de udløber for hurtigt eller ikke tilbyder nok besparelser eller relevante nok oplevelser. Ifølge analysen fra Mindtree udspringer kritikken af en manglende evne hos hospitality- og rejsevirksomheder til at integrere personsaliseringsindsatsen på alle kanaler, og netop det gør det umuligt at opfange specifikke præferencer og bruge dem i senere tilbud.

Samme kritik lyder fra personaliseringsekspert og CEO for bd4travel, Owen Jones i et interview med rejseindustrimagasinet Phocuswire. Han understreger at rejse- og mødeindustrien er fanget i en fase hvor de kigger på segmenter og gennemsnitter mere end data fra individuelle rejsende, blandt andet fordi det er sværere at måle i form af omsætning etc.

If you start to take the blue pill of personalization, it takes a long time to do it but you move away from a segment or an average approach. I think we’re still a few years from doing that.
Owen Jones, CEO for bd4travel i Phocuswire

Der er altså stadig et stykke vej for mange virksomheder, og før drømmen om et marked henvendt den enkelte for alvor kan blive en realitet.

Der rejser sig nemlig hastigt endnu en problematik omkring ejerskab af de profiler der indsamles og bruges til at skabe personaliserede tilbud og oplevelser. Owen Jones forudser nemlig ligeledes at vi i fremtiden vil opleve en kamp hvor ejerskab over de digitale profiler der ligger til bunds for personalisering.

Jones forudser at digitale giganter som Amazon, Apple og Google vil kæmpe for at få ejerskab over disse profil, da disse er utrolig værdifulde. Samtidig kan det betyde at andre virksomheder må lease eller leje adgang til dem for at skabe den eftertragtede personalisering – hvad det vil komme til at betyde for møde- rejse- og hotelvirksomheder vil kun fremtiden vise.

Kampen om data og personsalisering er i fuld gang, men der er stadig et stykke før vi når til et marked der er henvendt den enkelte. Mens denne tanke om en objektiv tredjepart kan eje personsaliseringprofiler, kæmper kunderne for at være herre over deres egne profiler. Det betyder dog også, at hvis virksomhederne ikke formår at bruge den data på en god måde og skabe personaliserede opleveler og tilbud så kan de hurtig miste retten til at bruge den data.

Læs også: 

Hvordan kan man skabe personalisering til store events?

Hospitality industrien vil balancere personalisering og digital sikkerhed

 

.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder