Både mødedeltagere, turister og forretningsrejsende eftersøger bedre personalisering, men industrien kæmper med at nå kunderne på de rette kanaler i rette tid. Samtidig byder fremtiden på store spørgsmål om dataejerskab.
Hvis du har fulgt med på meetly såvel som andre medier der dykker ned i rejse- og mødeindustrien så har du uden tvivl stødt på begrebet personalisering. Rejsende, både turister, mødedeltagere og forretningsrejsende, efterspørger i højere og højere grad personaliserede og skræddersyede tilbud og oplevelser, og ved hjælp af enorme mængder data og ny teknologi kan virksomheder og brands målrette den enkelte rejsende.
Mange virksomheder har da også valgt at fokusere på trenden, og dermed forsøge at give en mere individuel relevant oplevelse. Alligevel viser en ny undersøgelse lavet af informationsteknologivirksomheden Mindtree, at kun 23% af de adspurgte rejsende var tilfredse med måden virksomheder skabte oplevelser og tilbud bygget på deres personlige præferencer.
Kritikken fra de rejsende lyder især på at skræddersyede tilbud ofte ikke når dem i tide, så de rent faktisk er nyttige, ligesom at de udløber for hurtigt eller ikke tilbyder nok besparelser eller relevante nok oplevelser. Ifølge analysen fra Mindtree udspringer kritikken af en manglende evne hos hospitality- og rejsevirksomheder til at integrere personsaliseringsindsatsen på alle kanaler, og netop det gør det umuligt at opfange specifikke præferencer og bruge dem i senere tilbud.
Samme kritik lyder fra personaliseringsekspert og CEO for bd4travel, Owen Jones i et interview med rejseindustrimagasinet Phocuswire. Han understreger at rejse- og mødeindustrien er fanget i en fase hvor de kigger på segmenter og gennemsnitter mere end data fra individuelle rejsende, blandt andet fordi det er sværere at måle i form af omsætning etc.