Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Forretningsrejser kan stadig være problematiske for LGBT-rejsende

Af Alexander Melchior | 24 august, 2018 | 8 min | #trends

Mens flere og flere større virksomheder aktivt støtter deres LGBT+-medarbejdere, kan forretningsrejsende stadig løbe ind i love og kulturer der ikke accepterer deres identiteter. Travelmanagers og konferencearrangører bør være opmærksomme på problematikken.

Da Copenhagen Pride i lørdags blev afsluttet med et brag af en parade, var det afslutningen på den største Pride nogensinde på dansk jord.

Festivalen Copenhagen Pride, der er til for at hylde mangfoldighed, køn og som sætter fokus på seksuelle minoriteter, satte i år rekord for besøgende med 40.000 deltagere i afslutningsparaden og 300.000 tilskuere langs den 3,3 kilometer lange rute. Blandt deltagere i paraden var op til flere større virksomheder repræsenteret igennem medarbejdere, bannere og vogne.

Mens virksomhedernes deltagelse fra flere sider er blevet kritiseret for blot at være marketingsfremstød, vidner det ligeledes om en øget accept og støtte af LGBTQ-professionelle. På trods af denne øgede accept af individets ret til at være sig selv, eksisterer der stadig stærke barrierer og reelle farer og problematikker for LGBT+-forretningsrejsende.

Det er en selvmodsigelse som travelmanagers og mødebookere forsøger at håndtere, mens de arbejder med deres ansvar for at holde homoseksuelle, biseksuelle, transkønnede og queer-ansatte sikre når de rejser for forretning.

Mere komplekst end som så

Mere end 70 lande kriminaliserer stadig officielt forhold mellem personer af samme køn, og i endnu flere lande er det måske ikke ulovligt, men medfører en sikkerhedsrisiko at skilte med det. Det betyder i praksis f.eks. at invitere en partner med på forretningsrejse eller blot at vise billeder eller forholdsstatus på de sociale medier kan medføre en sikkerhedsrisiko for forretningsrejsende.

Ifølge beTravelwise, et britisk virksomhed der fokuserer på rejsesikkerhedstræning og uddannelse bør planlæggere og travelmanagers netop stille sig til rådighed og vejlede forretningsrejsende i hvordan de bedst kan begå sig som LGBT-profesionelle – men det kræver uddannelse og viden at vejlede i sådanne følsomme emner.

Det kan være en delikat sag at skulle vejlede forretningsrejsende i, at de f.eks. bør ændre adfærd når de rejser til specifikke lande, og hvis man ikke har den rette viden og uddannelse, kan det også ramme skævt i forhold til virksomhedens samt lovgivningsmæssige retningslinjer.

Især adfærd på social medieplatforme kan være problematisk, advarer beTravelwise. Ansatte der er vant til et velkomment og åbent miljø hjemmefra er mere tilbøjelige til at åbne og dele deres personlige liv, og det kan medføre øgede risici i lande hvor seksuel frihed stadig ikke er fuldt opnået.

I Egypten har man blandt andet set tilfælde hvor politiet har brugt dating apps som Grindr for at opspore mennesker. Mens homoseksualitet ikke er ulovligt i Egypten er der mennesker der er blevet sigtet for hvad politiet kalder ”habitual debauchery” eller eftergivenhed overfor lyst og seksualitet, og som stadig kan straffes i landet. Ligeledes er der utallige eksempler på sikkerhedsagenter der kræver at gennemsøge telefoner ved f.eks. indrejse.

Travelmanagers bør vejlede ansatte

Det kan være svært for rejsende at vide hvor meget de skal passe på når de rejser til de pågældende lande. Ikke alle lande der kriminaliserer forhold mellem samme køn håndhæver faktisk reglerne. Samtidig er der lande hvor der derimod ikke findes sådanne love, men hvor man stadig skal være opmærksom på ens sikkerhed. I Rusland er homoseksualitet f.eks. ikke direkte ulovligt, men der er utallige eksempler på overfald, diskrimination og sågar anholdelser af homoseksuelle på baggrund af deres seksualitet eller køn.

Måden man ser på medlemmer af LGBT+ miljøet kan ligeledes variere mellem regioner i samme land, og mens en virksomhed måske har udviklet en struktur der opfordrer til diversitet, er det ikke sikkert at dets udenlandske kunder eller leverandører deler disse politiker eller værdier. Og det er netop hvad der gør problematikken mere kompleks end som så.

Man kan ikke sige at et specifikt land er sikkert og et andet ikke er – det handler om kultur, kontekst og virksomheder – noget der kræver viden og research hjemmefra.

BeTravelwise understreger at alle har personlige risikofaktorer ifht. Blandt andet race, køn eller seksualitet og, at virksomheder bør gøre information om potentielle risici tilgængelige for dens forretningsrejsende, siden virksomheder ikke direkte kan eller bør spørge om hvem dets LGBT medarbejdere er.

Ligeledes kan det være værdifuldt for virksomheder med høj grad af forretningsrejsende at have en LGBTQ-ressourcegruppe eller sikkerhedsansvarlig, som medarbejdere kan kontakte hvis de har spørgsmål til sikkerheden i specifikke destinationer eller konferencer.

Nyttige links 

For LGBT+-forretningsrejsende og konferencedeltagere der er tvivl om eventuelle sikkerhedsspørgsmål i forhold til forretningsrejser eller konferencer:

ManAboutWorlds The LGBTQ Guide to Travel Safety giver gode rejse råd tuil LGBT rejsende.

LGBT-organisationen Stonewalls Global Workplace Briefingshjælper individuelle rejsende til at evaluere eventuelle risici.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder