Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Forbrugeriseringen af forretningsrejser

Af Alexander Melchior | 1 maj, 2019 | 3 min | #trends

Forretningsrejser udvikler sig hele tiden, og især en øget ‘forbrugerisering’ af hele forretningsrejsesektoren dominerer. Det ændrer både måden planlæggere og rejsende arbejder på.

Verden af forretningsrejser er under hastig udvikling. Vi har her på meetly allerede berørt hvordan hospitalityprofesionelle må gentænke deres tilgang og tilbud til forretningsrejsende og møderejsende i takt med at trends som bleisure (blandingen af business og leisure) bliver en større og større del af forventningerne hos forretningsrejsende. Forretningsrejsende, især den yngre generation af dem, kræver nemlig efterhånden ligeså store valgmuligheder og udvalg som ved fritidsrejser. 

Forretningsrejser handler nemlig ikke længere bare om at tilbyde et stabilt “standard”-produkt, men er istedet blevet “forbrugeriseret” med alt hvad det indebærer af konkurrence, forventninger og krav. Den hastige digitale udvikling og ændrede efterspørgsler og tendenser inden for leisure-rejser, har ændret måden vi tænker forretningsrejser, og dermed også ændret måden profesionelle travelmanagers og planlæggere arbejder på.

 

Læs også: ‘BLEISURE’ ER KOMMET FOR AT BLIVE

 

Personalisering og oplevelser ændrer forretningsrejser

Vi har før skrevet om begrebet ‘bleisure’, der de seneste år er gået fra blot at være en trend til, noget der synes at være en fastcementeret del af forretningsrejser. Den tendens er en del af en større ændring i forretningsrejsesegmentet henimod en slags forbrugerisering hvor tendenser og trends fra fritidsrejsesektoren spilder over i forretningsrejser. .

Det betyder at forbrugervaner der normalt udelukkende gjorde sig gældende i verdenen af fritidsrejser, er blevet essentielle parametre når man arbejder professionelt med forretningsrejser.

Det betyder at profesionelle planlæggere må forsøge at skabe ligheder i oplevelser mellem forretningsrejsen og fritidsrejsen, og det kan være svært for mange virksomheder der gerne vil holde et stramt greb i deres rejseprogrammer, ligesom det kan være svært at imødekomme trenden hvis man bruger en b2b-rejseportal der ikke er gearet til denne forbrugerisering.

Derfor søger mange rejsende selv udenfor de klassiske b2b-kanaler og istedet vælger portaler hvor de har større muligheder og udvalg, blandt andet Airbnb der har gjort et indtog i forretningsrejsesektoren.

Det er altså vigtigt at b2b-rejseprofesionelle og planlæggere sørger for at kende nuværende trends og udbyde deres rejsende samme grad af personalisering og samme oplevelsesniveau og valgmuligheder som ved fritidsrejser, og giver dem mulighed for at blande de to former. 

Forbrugervaner ændrer måden vi rejser for forretning og måden vi deltager i events, konferencer og møder. Virksomheder kan med fordel finde en måde, at tilbyde deres forretningsrejsende en mere fokuseret brugeroplevelse, hvis deres rejseprogrammer skal være succesfulde, og det indebærer at kigge på fritidsrejsesektoren efter inspiration.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder