Log ind

Forbrugerforventninger skubber hospitality- og rejseindustrien i nye retninger

Af Alexander Melchior | 27 november, 2019 | 3 min | #trends

Midt imellem hele tiden skiftende forbrugerforventninger, krav og ny teknologi, må rejseindustrien hele tiden udvikle sig selv – men hvorhen?

Hvad end de køber eller leder efter, forventer forbrugere i dag langt større grad af bekvemmelighed, personalisering og innovation end hidtil. Det gælder selvfølgelig også for hospitality- og rejsevirksomheder, der hele tiden må udvikle sig og konkurrere om, hvem der kan skabe den mest autentiske og relevante service.

Vor tids forbruger er kompliceret, og hele tiden skiftende forbrugerforventninger og krav, har sat gang i en hastig transformation i en industri der ellers ofte synes at sky store omvæltninger. Hospitality- og rejseindustrien må tænke over, hvordan de interagerer med forbrugere og forsøge at forstå hvor industrien som helhed er på vej hen. Selvom det kan være svært at forudse hvor industrien er på vej hen, er der alligevel nogle tendenser der synes at dominere og styre udviklingen. 

 

Et øget fokus på gæsteoplevelser og værdifulde partnerskaber

Igennem de seneste par år er det blevet tydeligt, at partnerskaber er en uundværlig del af hospitality. For brands og virksomheder i rejse- og hospitalityindustrien handler det om, at lokalisere de rigtige strategiske, vækstbundede match der kan give reel værdi for gæsterne og for virksomheden. Man kan måske sige, at der er sker en “amazonifikation” af rejse- og hospitalityindustrien, hvor brands forsøger at forøge gæsteoplevelsen ved at tilbyde tredjeparts services eller varer. F.eks. har kæden Westin af Marriott for nyligt lanceret et samarbejde med sportsmærket New Balance så gæster kan låne deres produkter når de er på ferie, uden at skulle have pakket det hjemmefra. En service der kommer mange rejsende til gode.

Men mulighederne for brands ender ikke med øget tilgang til produkter. Brands bør forsøge at blive relevante for rejsende på tværs af hele forbrugerkæden. Det handler i sidste ende om at give gæsterne de bedst mulige oplevelser, og den moderne forbruger har høje forventninger til hvad der kan lade sig gøre og ikke kan. Her er en øget grad af personalisering også vigtigt, og forbrugere er ikke bange for at overgive persondata, hvis det betyder at de får adgang til skræddersyede oplevelser. 

 

Læs også: 

Partnerskaber som vækstskaber

Indhold der skærer igennem larmen

Ideelt set skal det at booke en rejse eller et ophold være en behagelig og spændende proces, men for mange forbrugere er mængden af indhold og tilbud derude simpelthen med til at gøre det til en stressende oplevelse. Det er moderne rejse- og hospitalitybrands’ ansvar at gøre processen sømfri for de rejsende allerede i booking- og research processen.

Blandt andet kan en gennemtænkt brug af ny teknologi som AI og maskinlæring være med til at løse problemet. Samtidig handler det for brands og virksomheder om at kende deres målgruppe, for dermed at kunne levere præcis, hyper-relevant indhold der er målrettet den enkelte forbrugers behov.

 

At bygge bro mellem forretning og fritid

Hvis en tid hvor en klar opdeling af forretningsrejsende og turister nogensinde har givet mening, er den tid ihvertfald slut nu. Der har længe været et større fokus på turismedelen af industrien, og det er ærgerligt, da forretningsrejsende egentlig skaber meget revenue og er værdifulde kunder. Netop også derfor ser man flere og flere mere techbaserede virksomheder, der forsøger at skabe bedre muligheder og vilkår for den ekstremt købestærke og -villige gruppe af forretningsrejsende. Et godt eksempel er Airbnb for Work, der giver forretningsrejsende mulighed for at vælge boliger med arbejdsvenlige lokalitet og faciliteter.

En anden mulighed for virksomheder i industrien er at målrette tilbud og muligheder for rejsende der gerne vil kombinere forretning og fritidsrejser til det industrien er kommet til at kende som “bleisure”. Istedet for at de rejsende selv skal sørge for overgangen mellem de to, bør brands være opmærksomme på at tilbyde relevante rejsende muligheder for at lave deres forretningsrejser om til fritid.

 

Læs også:

‘Bleisure’ er kommet for at blive

Selvom rejse- og hospitalityindustrien ikke er kendt for at være first movers af nogen form, er industrien nu tvunget til at udvikle sig kontinuerligt grundet forbrugernes skiftende vaner, krav og forventninger, og her er de ovenstående punkter essentielle komponenter. Nøglebudskabet må være, at forbruger forventningerne udvikler sig hurtigt og vil forsætte sådan, og det kræver at brands er innovative og opmærksomme så de kan tilpasse sig samme tempo

Relaterede nyheder