At tiltrække lokale gæster lyder måske relativt simpelt, men det er alligevel noget mange danske hoteller har forsøgt sig med uden held i mange år. For mens det i udenlandske metropoler er normalt at besøge lobbybarer og hotelrestauranter der oftest er i verdensklasse, er virkeligheden en anden herhjemme, og det kan skabe en distancering, hvor lokale ser hotellerne som afskårede entiteter i ellers sammentømrede lokalsamfund, og det kan faktisk skade hotellerne.
Læs også: FREMTIDENS HOSPITALITY SKAL SKABE VÆRDI FOR LOKALSAMFUNDET
Et godt forhold til lokalsamfundet er imperativt i moderne hoteldrift, og det skabes bedst ved tilbyde værdifulde oplevelser som events og gøre dem synlige og attraktive for lokale. Samtidig kan et øget fokus på lokale også være med til at sikre en stabil bundlinje uden for sæsonerne.
“Når vi skaber hoteller, så handler det altid om at skabe mere end et sted at overnatte”
For at modarbejde denne misforståelse har man hos Brøchner Hotels derfor startet konceptet Hey Neighbour! der skal give lokale incitament til at bruge hotellernes faciliteter, restauranter, barer og events og dermed skabe mere levende og summende hoteller. Samtidig er det en god måde for kædens hotel managers og deres værter og værtinder for at skabe tættere relationer til de mennesker de ofte ser i gaden. “Vores hoteller reflekterer de lokalområder de er en del af, og tiltrækker både lokale og internationale gæster blandt andet til vores barer og mange events” fortæller Maja Whitta Andersen.
Lokale kan afhente et Hey Neighbour!-kort der blandt andet giver dem rabatter på kaffe, i hotelbarer, fordelagtige priser på morgenmad, samt 20% rabat på overnatninger, og rabat på de restauranter, der er en del af hotellerne.
“For os handler det om at skabe oplevelser og levende hoteller, og lokalområdet og dem der bor, arbejder og færdes her, er en central del af det. Det er dem der er med til skabe levende hoteller, når de kommer forbi og nyder vores kaffe, holder et uformelt møde over morgenmaden, mødes til drinks med kollegaerne efter arbejde eller kommer forbi til et af vores events” fortsætter Maja Whitta Andersen.
Mens konceptet er med til at skabe et tættere forhold til lokalsamfundet, er det selvfølgelig også med til at skabe nye forbindelser mellem hotel, lokale og rejsende. “Når vi skaber hoteller, så handler det altid om at skabe mere end et sted at overnatte, hvorfor det er helt naturligt at vores hoteller er for hotelgæster såvel som lokale gæster. Som overnattende hotelgæst betyder det, at man får en autentisk oplevelse, mærker den lokale vibe, og følelsen af at være en del af et levende hotel” fortæller Maja Whitta Andersen.
Evnen til at give et indblik i lokalsamfund og unikke oplevelser er noget der vægter tungt på rejsendes præferencer. Siden Airbnb slog dørene op i 2008 med sloganet “Live like a local” har hoteller søgt efter måder at inkorporere lokalsamfundet i drift og værdiskabelse, og ved at omdanne hotellobbyer, barer og restauranter til sydende oplevelsescentre, kan hoteller som Brøchner Hotels gøre netop det.
Topfoto af Robin Skjoldborg