Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Folkemøde 2018: Arrangører arbejder aktivt for at modarbejde det elitære

Af Alexander Melchior | 14 juni, 2018 | 4 min | #trends

Kommercielle sponsorer er nødvendige for folkemødets fortsatte eksistens, men efter megen kritik har arrangørerne i år valgt at sænke priserne for at tiltrække mindre organisationer. Spørgsmålet er om det reelt har en effekt, eller om folkemødet er til for eliten?

Folkemødet har igennem de seneste år haft vokseværk. Da Folkemødet i Allinge blev grundlagt i 2011, inspireret af en svensk pendant, havde det 10.000 deltagere. I år besøger over 100.000 mennesker Allinge under mødet, som nu er groet ud over byens kanter.

Midt i vokseværket har flere røster kritiseret mødet for, at have udviklet sig til noget elitært der gør det svært eller umuligt for små organisationer at blive set og hørt. Tidligere er mindre organisationer sågar gået sammen for at diskutere, om folkemødet overhovedet er folkeligt længere. Kommercielle interesser er kommet til at betyde meget for arrangementet, da dets eksistens er afhængig af pengene de indtjener. Det har f.eks. betydet at de store sponsorer som PR-bureauer og store virksomheder frit kan vælge plads, og derfor rykker ind på mødets mest prominente pladser i stedet for organisationer og politiske partier. Desuden har der lydt bred kritik om, at folkemødet har udviklet sig til en branchefest for lobbyister og den københavnske politiske elite.

 

Arrangører vil påvirke priserne positivt

Arrangørerne bag Folkemødet har, blandt andet på grund af den omfattende kritik, i år valgt aktivt at påvirke mødet i den modsatte retning. Foreningen Folkemødet nemlig for første gang selv for udlejning af telte, el, lys og lydanlæg, og det giver mulighed for at skrue ned for priserne. Det betyder i praksis, at der i gennemsnit er blevet skåret 10 procent af priserne for leje.

Direktør for Foreningen Folkemødet Mads Holm mener, at det er første skridt for at imødekomme den kritik mødet har mødt, og for at holde mødet folkeligt.

”Vi har stort fokus på en ansvarlig prispolitik, og derfor har vi over det seneste år gået vores priser grundigt igennem, genforhandlet kontrakter med vores leverandører og hjemtaget en række opgaver. Det er det arbejde, vi i dag præsenterer det første resultat af, siger Holm til Bornholms Tidende.”

Udfordringen ligger i hvordan folkemødet på meget kort tid blevet enormt populært og det er med til at skrue priserne i vejret. Den udvikling vil organisationen Folkemødet altså nu modarbejde.

”Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at vi ønsker at vise vejen for alle dem, der har et ansvar for at holde priserne på bl.a. overnatning, mad og andre bidrag til Folkemødet på et fornuftigt niveau. Det er i vores optik i strid med Folkemøde-ånden, hvis det er pengepungen, der bestemmer, om man kan deltage i demokratiet, siger Mads Holm.

Folkemødets arrangører forsøger aktivt at fremme, den værdi der ligger i Folkemødets ånd. Igennem en proaktiv prispolitik forsøger arrangørerne at bibeholde den værdi som er unik ved folkemødet. Både denne værdi samt ændringen er mærkbar, når man går rundt mellem de mange stande og deltagere dette år. Selvom mødet stadig er præget af store organisationer, virksomheder og bureauer, er her ligeledes fyldt med små folkeoplysende organisationer der gør mødet unikt og farverigt.

Kritikken og kampen mod prisstigninger og pladsproblemer synes at være berettiget og vil sikkert ikke vil ophøre. Ikke desto mindre synes beslutningen fra arrangørerne at være en skridt i den rigtige retning.

Tilmeld dig meetlys nyhedsbrev og vær sikker på at modtag alle meetly rapporteringer fra Folkemødet 2018.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder