Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Fokus på bæredygtighed og ny teknologi dominerede møde- og eventmesse i Bella Center

Af Alexander Melchior | 3 april, 2019 | 4 min | #bæredygtighed #Tech #trends

Nordic Meetings and Events Expo løb af stablen i sidste uge i Bella Center i København. Her var et bredt fokus på nye partnerskaber, teknologi og bæredygtighed.

Nordens største messe for møde- og eventprofesionelle, Nordic Meetings and Events Expo løb af stablen onsdag og torsdag i sidste uge i Bella Center i København. Her var over 300 forskellige udstillere beskæftiget i møde- og eventbranchen samlet, for at vise netop hvad de har at byde på for omkring 2000 profesionelle møde- og eventkøbere i en spændende blanding af fornøjelse og forretning.

Messen er et virvar af forskellige boder og udstillere, fra cateringvirksomheder til teambuildingudbydere til venues, der alle forsøger at vise netop deres specifikke specialiteter og udbud. Alligevel er der på tværs af messen specifikke tematikker og trends der synes at gå igen – og her kan man måske få et indblik i hvad der rykker lige nu i møde- og eventindustrien. 

 

Bredt fokus på bæredygtighed

Når man som gæst bevægede sig rundt på messen blev det tydeligt, at bæredygtighed og grønne og sociale tiltag skinnede igennem hos en stor del af udstillerene og virksomhederne. 

Og det er ikke en tilfældighed. Bæredygtighed er blevet en selvfølge hos møde- og eventvirksomheder efter stigende krav forventninger fra planlæggere, deltagere og kunder, og det skinnede igennem på messen.

Her blev præsenteret et væld af nye grønne tiltag fra alle slags virksomheder i branchen. Hos værten i Bella Center, BC hospitality Group A/S, der også havde en stor stand på messen, præsenterede man et nyt bæredygtigt samarbejde med chokoladeproducenten og importøren Original Beans der fokuserer på at levere bæredygtig chokolade der både støtter miljøet og de lokalsamfund som producerer den.

Hver slags kakaobønne er endda tilknyttet sit eget bæredygtighedsprojekt. De Den bæredygtige chokolade er blevet implementeret som fast ingrediens i køkkenet på BC Hospitality Groups A/S tre hoteller, og til NMEE blev der leveret smagsprøver til de besøgende.

Et andet eksempel på nye bæredygtige tendenser sås ved standen hos møde- og eventindretningsvirksomheden Copenhagen Lounge, der med mottoet  ‘Creating small worlds’ desuden var hovedsponsor på messen.

De havde nemlig igennem de seneste år indsamlet de bannere de havde skabt til deres kunder, og lavet dem om til genanvendelige  bæredygtige muleposer. Tiltaget kan synes simpelt, men i en industri der stadig er utrolige afhængige af engangsbrug af miljøskadelige materialer, kan tiltaget fra Copenhagen Lounge forhåbentlig være med til at starte en kærkommen diskussion om eventspild.

 

Copenhagen Lounge havde indsamlet bannere de havde produceret til kunder igennem de seneste år, og lavet dem om til genanvendelige muleposer. Foto: Copenhagen Lounge

fokus på ny innovativ teknologi

Ud over et bredt og allestedsværende fokus på bæredygtighed synes nye teknologiske udviklinger og digitale fremskridt ligeledes at være i frontsædet til messen, hvor flere udstillere viste deres kunnen inden for møde- og eventteknologi – blandt andet igennem VR, AR og andre større teknologiske trends.

Især på talerprogrammet var der fokus på nogle af de mest spændende udviklinger, der lige nu er på vej til at revolutionere industrien.

Specielt ét oplæg på den dertilegnede Tech Scene viste hvordan teknologi kan komme til at ændre møder i fremtiden. Det var af Kasper Lyhr, CEO i den fremadstormende danske softwarevirksomhed First Agenda. Virksomheden specialiserer sig i mødeoptimeringsløsninger bygget på den nyeste kunstig intelligens-teknologi (AI), og har allerede vendt hoveder hos teknologigiganter som Google, Siemens og Microsoft.

Virksomheden der allerede har nået 80.000 brugere, er på nippet til at revolutionere måden vi tager referat, evaluerer og indkalder til møder, og har potentiale til at automatisere de ‘kedelige’ mødeopgaver og dermed frigøre mere tid til selve arbejdet.

Kunstig intelligens står på nippet til at for alvor finde sin rette plads i mødeindustrien, og danske virksomheder med First Agenda i spidsen er med til at definere denne plads.

Læs også: BLIVER MØDE- OG EVENTPLANLÆGGERE ERSTATTET AF TEKNOLOGI?

 

Møde-, konference- og eventindustrien er ikke ligefrem kendt for at være firstmovers, ej heller den mest omstillingsparate og eksperimenterende. Alligevel var det tydeligt på NMEE, at den danske møde- og eventbranche er klar på nye og større udfordringer, samt at søge nye veje og måder hvorpå vi kan planlægge, afholde og evaluere møder.

Topfoto: Nordic Meetings & Events 2019 / CtC PHOTOGRAPHY.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder