Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Flere og flere festivaler arbejder med bæredygtige strategier

Af Dorthe Scott Jensen | 19 juni, 2018 | #blog

BLogindlæg: Dorthe Scott er rådgiver og specialist i bæredygtig eventmanagement og ejer af bloggen bæredygtige-events.dk.

Sommeren er kommet og det er sæson for at ligge i telt, drikke øl og danse til den lyse morgen til nye live toner sammen med nye og gamle venner, ved de danske festivaler. Hvert år tager tusindevis af mennesker til de mere end 110 festivaler rundt om i Danmark.

Siden FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling blev udarbejdet, er festivalarrangørerne blevet mere og mere ambitiøse i takt med, at innovative løsninger opstår i nye partnerskaber omkring de bæredygtige løsninger. Flere festivalarrangører lancerer strategier, målepunkter og rapporter for fastlæggelse af bæredygtige rammer, så de kan forholde sig til klimaforandringerne, tage et miljøansvar og mindske festivalens CO2-aftryk. En undersøgelse blandt gæsterne understøtter, at 94% af dem efterspørger de grønne og bæredygtige løsninger på festivalerne.

Frontløberne er to store festivaler, nemlig Northside i Aarhus og Roskilde Festival, men flere andre følger med.

 

Roskilde festival

Nøgletal fra Roskilde Festival 2016 viser hvor store mængder affald, festivallen akkumulerer: 2.181 kg. bilbatterier, 122 kg. almindelige batterier, 24.760 kg. metal, 28.100 kg. luftmadrasser, og 31.929 kg. glas. Så meget værdifuldt affald/genbrugsmateriale blev enten omsmeltet eller deponeret efter Roskilde Festival 2016. En af løsningerne var 10 recycling-stationer fordelt på alle campingområderne og, at de frivillige laver såkaldte sorteringsparader, hvor kunstneriske optog gik rundt blandt lejrene og opfordrer andre besøgende til at sortere eller tage campingudstyret med hjem. I 2017 opfordrede arrangørerne, med kampagnen “Bring it Home”, til at tage udstyret med hjem og genbruge det de følgende år. På campingpladsenerne kan gæsterne desuden vælge at bo i områder, hvor man selv samler skrald ind, mod en gratis plads året efter, som belønning.

Roskilde festivalens strategi om, at alt emballage skal være bæredygtigt førte til, at en af deres største leverandører valgte at samarbejde med FSC Danmark, om løbende at FSC-certificerer deres emballageløsninger.

 

NorthSide festival

NorthSide festivalen har et mantra ved navn ”Lead The Way”. Det betyder, at gennem oplysning samt at vise det gode eksempel, vil man påvirke gæster, leverandører samt lokalmiljø. NorthSide arbejder rigtig meget på deres affaldsproblemer, og de har en ambition om at blive en 100% affaldsfri festival på sigt. I 2017 lå de på 77% fordelt på 13 forskellige affaldsfraktioner. De har ligeledes opfundet figuren ”Trash Talkers”, der går rundt blandt gæsterne og hjælper, samt informerer om affaldssortering.

 

NorthSide har høje krav til leverandører, og i 2017 blev alle madboderne 100% økologisk. Der prioriteres lokalproducerede og årstidens råvarer samt, at emballageløsninger skal være mærket med miljømærkningerne Svanen eller Miljøblomsten.

Til de frivillige der arbejder på festivalen udleverede man drikkedunke og opsatte ekstra vandposter til genopfyldning af drikkevand i de medbragte flasker, for at undgå plastikflasker.

Festivalerne arbejder med at mindske deres madspild og har lavet aftaler omkring afhentning af deres overskudsmad med FødevareBanken, som efterfølgende uddeler det til lokale herberger, eler til Refood, som omdanner restmaden til biogas og dermed opvarmning til boliger.

Der er ligeledes fokus på energi. Der opsættes solceller på bl.a. generatorer, ligesom man forsøger en udskiftning til LED pærer på festivallen.

 

Udlandet kigger med.

Hvis man kigger på nogle af de udenlandske festivaler, så har de initiativer, som eksempelvis retur- og pantsystemer af kopper, hvor gæsterne enten betaler et depositum eller får en reduktion af prisen ved køb af drikkevarer, ved at medbringe og genbruge sin kop. Et andet eksempel er at give gaver eller rabatkuponer, hvis gæsterne ankommer til deres festival på cykel. Andre donerer efterladte tasker til organisationer, som upcycler dem, hvorefter de sælges og overskuddet går til udsatte grupper. Andre gennemfører ”no plastic events” og undgår sugerør, plastikglas og plastikflasker, og deres madleverandører serverer således også mad i alternative løsninger. På den måde er de med til at reducere og bekæmpe plastikforurening.

Løsningerne er heldigvis ikke udtømte og det bliver spændende, at følge de danske festivalarrangørers næste skridt mod mere bæredygtige festivaler. Til glæde for klimaet, kloden og alle os, der skal være gæster på årets festivaler.

 

Skal du på festival i år?

Skal du selv deltage på festivaler som gæst, så husk at vandflasker, solcremer, solbriller, tøj m.m. kan købes bæredygtigt. Husk at følge de guidelines, der er på festivalens områder, nyd økologisk mad og drikkevarer, sortér dit affald i fragmenter, og tag dit udstyr med hjem igen. Sådan bidrager du også til at mindsket CO2-udslippet til dette års festivaler.

coverFoto: Jonas Jessen Hansen / Roskilde Festival
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder