Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Festivaller viser hvad det fysiske møde gør bedst

Af Alexander Melchior | 29 maj, 2019 | 4 min | #trends

Festivalssæsonen er så småt over os, og de enorme årlige samlinger af mennesker illustrerer om noget det fysiske mødes unikke værdi. Mødeindustrien bør holde øjnene åbne.

Vi har tidligere skrevet om tendensen omkring ‘festivalisering’ af møder og events, der langsomt har sneget sig ind og blevet en fast del af møde- og eventlandskabet, og med god grund. Festivaller kan nemlig noget helt specielt når det gælder om at bringe mennesker sammen, og skabe værdifulde og mindeværdige oplevelser.

Ingen andre events formår at opretholde en sådan grad af loyalitet, engagement og brandgenkendelse som de store succesfulde festivaler som Northside, Smukfest, Distortion, Heartland Festival og Roskilde Festival. De to sidstenævnte har desuden langsomt men sikkert bevæget sig ud over at være deciderede musikfestivaler. 

Formularen for disse begivenheder, og som også synes at smitte af på mange mere traditionelle konferencer og events, er tydelig, men også utrolig kompleks. Det handler om at konstant skabe værdifulde og nye oplevelser, og om at fastholde sin målgruppe samtidig med at man konstant tiltrækker nye.

 

Konvergens skaber unikke oplevelser

Hvad festivaller som Roskilde Festival og Heartland forstår, er hvordan man kan drive brand engagement helt op top, men at trække på en konvergens mellem musik, viden, teknologi, gastronomi og underholdning. Ved at trække på adskillige interesser blandt publikum, bevæger festivalerne sig ud over den klassiske musikfestival og bliver istedet en slags store spektakler fuld af oplevelser. Og det er noget der vækker interessen og loyaliteten hos den moderne gæst. Hos især de yngre generationer er muligheden for at skabe varige mindeværdige oplevelser, langt mere værd end materielle goder – det slog vi blandt andet fast i sidste uge, med en ny undersøgelse fra Savvy.

 

læs også: 

Oplevelser trumfer produkter i ny undersøgelse

Mens festivaller har taget nye oplevelsesaspekter som viden, politik og natur til sig, har mange forretningsevents og møder taget mere underholdningsmæssige aspekter som eksempelvis live-koncerter til sig. Denne konvergens af genrer og temaer ligger grundlaget for, hvordan man aktiverer den moderne gæst.

De store succesfulde festivaller formår år efter år at tiltrække de samme loyale gæster samtidig med hvert år at udvide målgruppen, og dét er noget der kan få mange konference og eventarrangører til at færre øjenene op.

Der er nemlig meget at lære af de store musikfestivaller. For mens møder og konferencer selvfølgelig altid har været platforme for en form for viden, uddannelse og marketing, kan blandingen af live brugeroplevelser og på overfalden uensartet indhold, der blander forretning og kreativitet, hjælpe arrangører til at ramme flere mennesker, fra flere steder, på flere platforme. Noget som festivalerne mestrer til UG. Med andre ord, kan konference- og mødearrangører lærer noget af festivalernes evne til at skabe mindeværdige oplevelser. 

meetly vil selvfølgelig rapportere fra en række af de bedste danske festivaller blandt andet Heartland Festival der løber af stablen fra i i morgen torsdag d. 30 indtil søndag d. 2. juli.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder