Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Festivaliseringen af møder og events

Af Alexander Melchior | 16 april, 2018 | 5 min | #mødedesign #trends

Konference- og eventarrangører udvikler stadigt mere multidisciplinære programmer, der både trækker på forretning såvel som mere kreative industrier. Mens udlandet har sat hårdt fra land, har vi endnu kun set få store tiltag herhjemme.

I 2016 lancerede hospitality-giganten Airbnb festivalen Airbnb Open. Et dynamisk og farverig mix af inspirerende talks om hospitality og værtskab samt koncerter med bl.a. Maroon 5 og Lady Gaga, illustrerede om noget, hvordan festivaliseringen af møder og events for alvor er blevet en trend.

Den stigende konvergens mellem forretning og kreative industrier kommer for alvor til udtryk i måden, arrangører som Airbnb designer deres konferencer som en slags indholdsmættede festivaler, i et forsøg på bedre at engagere vor tids fragmenterede og distraherede publikum.

For hvad laver Lady Gaga til en konference om hospitality og deleøkonomi?

 

Bygger bro mellem forretning og kreativitet

Festivaliserings-trenden er egentlig ikke ny. Store internationalt anerkendte kult events som SXSW (South by South West) i Austin, Texas eller rækkerne af populære TED-events har eksistereret siden 80’erne og 90’erne.

Netop disse har været udslagsgivende for den bølge af nye events, der forsøger at udviske grænserne mellem kreativitet, innovation og viden.

Formularen for disse begivenheder, og som også synes at smitte af på mange mere traditionelle konferencer og events, er tydelig, men også utrolig kaotisk. Man samler de mest interessante mennesker inden for forretning, teknologi, medier, videnskab, politik og kunst, placerer dem i forskellige venues, der om dagen huser talks og og aftenen sociale arrangementer. Herefter blander man det hele med enorme livekoncerter og sporadiske fester rundt omkring i byen.

Selvom disse events ved første øjekast kan virke kaotiske og letbenede, er der en dybere mening bag. Det handler om at drive virksomhedernes brand engagement helt i top, og det gøres ved at tappe ind i deltagernes professionelle såvel som personlige interesser.

 

The South by Southwest (sxsw)

SXSW er en sammenslutning af konferencer og festivaler i Austin, Texas der siden 1986 har fejret konvergensen af interaktive medier, film og musikindustrien. Festivalen er nok det bedst kendte eksempel på trendens mulige succes.

Deltagere i 2017:

SXSW Music: 28,119
SXSW Interactive: 30,621
SXSW Film: 16,297
SXSWEdu: 4,260
andre udstillinger og fester: 152,000

 

Møder og konferencer har selvfølgelig altid været platforme for uddannelse og marketing, men blandingen af live brugeroplevelser og uensartet indhold, der blander forretning og kreativitet, hjælper brands til at ramme flere mennesker, fra flere steder, på flere platforme.

Denne formular skaber nogle kolosser af festivaler, der tørlægger byer for hotelværelser, og hvad de tilbyder er en slags live marketing brand experiences der giver brugerne mulighed for en ny slags involvering og aktivering på tværs af brand, forretning, viden og kreativitet.

Folkemødet på Bornholm er et af de bedste eksempler på trendens succes herhjemme

Vi venter stadig på en dansk SXSW

Selvom trenden herhjemme stadig er i det spæde, foregår konvergensen også den anden vej rundt. Festivaller, der før har fokuseret på kreative oplevelser, inkluderer i højere og højere grad videns- og forretningsfokuserede elementer til deres program for stimulere besøgendes interesser.

Musikfestivalen Roskilde Festival der i år blandt andet præsenterer talks med aktivisten Chelsea Manning (tidligere whistleblower Bradley Manning), har efterhånden gjort talere inden for aktivisme, kunst, bæredygtighed og politik til en fast del af deres program og med enorm positiv reaktion fra publikum.

Det, der herhjemme kommer nærmest denne konvergens af kreativitet og forretning, er det årlige folkemøde på Bornholm.

Mødet startede som en sommerkonference for politisk interesserede, og har siden 2011 udviklet sig til at være en inkluderende festival for hele befolkningen. I dag blander folkemødet politiske debatter og NGO’er med madtelte, festivalstemning, kreative indslag og livekoncerter.

Selvom der er langt til multidisciplinære live marketings events som SXSW, så viser folkemødet med 10.000 besøgende i 2011 og 100.000 i 2017, at festivaliseringen af møder og events er en trend, der avler succes, og som vi sandsynligvis vil se flere af herhjemme.

 

Folkemødet 2018 foregår i Allinge på Bornholm mellem d. 14-17 Juni.

 

Læs mere om trenden her:

Travel Megatrends 2017: Festivalization of Meetings and Events

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder