Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Employer branding kan gøre hospitalityvirksomheder til attraktive arbejdspladser

Af Alexander Melchior | 22 juni, 2018 | 8 min | #trends

Mens hospitalityvirksomheder kæmper med at finde ledige hænder, kan den rette employer branding indsats måske tiltrække netop den arbejdskraft de har brug for. Meetly har snakket med direktør og ejer Christian Bruun fra employer brandingeksperterne Bruun & Partnere.

DETTE INDLÆG ER fjerde og sidste DEL AF meetlys ARTIKELSERIE OM HOSPITALITYINDUSTRIENS KAMP MED REKRUTTERING.

Vi har igennem et par uger undersøgt de problemer hospitalityindustrien møder angående rekruttering til de mange ledige servicejobs, der er kommet ud af den enorme vækst industrien disse dage imødekommer.

Rekruttering i fremtiden udgør et kerneproblem for industrien, såfremt væksten skal fortsætte, og det er især i servicejobs som tjenere, kokke og receptionister, at der mangler mange hænder.

Tidligere i denne uge fortalte vi hvordan et øget fokus på bæredygtighed, kan være med til at tiltrække arbejdskraft især blandt Millenials. Den tilgang taler ind i en større fortælling om  begrebet employer branding. Men hvordan kan man igennem en aktiv branding strategi tiltrække den nødvendige arbejdskraft?

Employer branding kan bedst forklares som et forsøg på at markedsføre en given virksomhed over for potentielle medarbejdere. Det er en svær disciplin der kun er blevet vigtigere i en tid hvor der bliver større og større konkurrence om den kvalificerede arbejdskraft. Desværre er der stadig få virksomheder som bruger potentialet i strategien.

Et employer brand er således det samlede indtryk, eller image, som en virksomhed har hos virksomhedes egne medarbejdere eller potientielle medarbejdere, og kan være med til at positionere virksomheden som en attraktiv arbejdsplads.

Disciplinen er bestemt ikke nem, men et komplekst tværgående arbejde der trækker på kommunikation, HR og marketing. meetly har snakket med Christian Bruun der er ejer af og direktør for employer branding specialisterne Bruun & Partnere.

Christian Bruun er ejer og direktør i Bruun & Partnere der specialiserer sig i employer branding

Meetly: Bruun & Partnere er specialister i netop employer branding, og i har igennem flere større cases vist hvordan man igennem en tværgående strategi kan skabe et troværdigt og attraktivt brand. Hvordan arbejder i med at gøre virksomheder attraktive?

Christian Bruun: Hos Bruun & Partnere er vi en flok passionerede og erfarne mennesker, der brænder for at bygge bro mellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner og de bedste talenter i Danmark. Vi tager altid udgangspunkt i vores kunders situation, særlige pains – og naturligvis budgetramme – og tilpasser strategi og eksekvering med fokus på return on investment. Vi går metodisk til værks og har særligt fokus på at definere og kortlægge virksomhedens Idealprofiler og personaer – altså den profil man efterspørger lige nu – og ikke mindst i fremtiden.
Vi opfordrer vores kunder til at gøre op med vanetænkning når det gælder tiltrækning af nye medarbejdere. Hvis man gør det samme som man plejer – får man det samme som man plejer.

 

meetly: Hvordan kan arbejdet med strategisk employer branding give virksomheder nogle muligheder, der adskiller sig fra mere traditionelle rekrutterings metoder?

CB: Det tager først og fremmest TID og RESSOURCER at skabe et stærkt employer brand. Employer branding klares ikke med et quick fix og en pæn kampagne. Det er det lange seje træk og bør være en ligeså vigtigt strategisk indsats som, at virksomheden skal sælge sine produkter. En virksomhed med et stærkt employer brand har også tilfredse og glade medarbejdere – og ikke mindst kompetente ledere. Uden det sidste er det hele lige meget. Det glemmer man ofte, når man taler om employer branding.

En virksomhed med et stærkt employer brand, behøver ikke ’lave så meget larm’ (og bruge så mange penge) for at tiltrække kvalificerede medarbejdere. De bedste ambassadører for virksomheden er nuværende medarbejdere – og de skal bruges aktivt i kommunikationen.

 

meetly: Hospitality industrien har længe kæmpet med at finde ledige hænder, og især med den stigende vækst, ser rekruttering ud til at blive en stor udfordring i fremtiden. hvordan kan en målrettet employer branding indsats afhjælpe det?

CB: Først og fremmest har Danmarks HR-afdelinger den mindste pengekasse i dansk erhvervsliv. Ingen afdeling i en virksomhed/organisation har mindre penge – og samtid skal de skabe mirakler. Employer branding er STADIG alt for langt nede på direktionens agenda. Derfor har mange brancher og mange virksomheder det meget svært med at tiltrække nok og ikke mindst de rigtige medarbejdere.  Der bliver simpelthen ikke tilført nok økonomi til at man kan flytte noget der rykker. I et meget trængt rekrutteringsmarked, hvor det er utroligt svært at finde kvalificeret arbejdskraft – herunder hospitality industrien, skal der som punkt 1 tilføres flere penge og interne ressourcer – såre simpelt.

Hvis virksomhederne i branchen kigger indad og ser på hvor mange penge der bruges om året i konkret employer branding (ikke stillingsannoncering og det mest nødvendige rekrutteringsarbejde eller headhunting) så vil man opleve at der ikke er mange – selv store virksomheder med markante udfordringer – der bruger over 50.000,- årligt. Derfor mangler de potentielle kandidaterne kendskab – de ved simpelthen ikke at virksomheden findes og ikke mindst hvad den står for som arbejdsplads.

CB: En anden problemstilling for hospitalitysektoren er, at erhvervsuddannelserne slet ikke kan tiltrække nok unge på uddannelserne. Derfor er man i sit brandingarbejde nødt til at starte helt nede i 7-8 klasse med at påvirke fremtidens medarbejdere. Det er her karrierevalget træffes hos de unge mennesker – og hvis der ikke sker noget på den front kan vi kigge langt efter kokke og tjenere i fremtiden – og i stedet vade rundt i akademikere.

Mit råd til hosoitalityvirksomheder lyder: Lav som minimum en 3-4 års EB strategi. Få tilført tilstrækkelig økonomi, og brug pengene der hvor kernemålgruppen findes. Drop massemarkedsføring – det tager en alt for stor del af budgettet. Brug derimod mere tid på at involvere målgruppen med relevante aktiviteter – der flytter image i en positiv retning. Jobsøgere vælger med følelser og lyst – hvorfor  kommunikationen og aktiviteterne skal vække følelser og skabe positive relationer.
 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder