Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Digital sikkerhed bør være et større fokus for mødeindustrien

Af Alexander Melchior | 25 april, 2018 | 13 min | #Tech

Digital sikkerhed er ikke en topprioritet blandt møde – og eventplanlæggere, alligevel advarer mange fagpersoner om, at branchen er særligt udsat for databrud. Både mødeplanlæggere og mødedeltagere bør være opmærksomme på at sikre deres digitale fodspor.

Hvad bør jeg tænke på, når jeg overvejer digital sikkerhed til mit møde eller event? Dette spørgsmål bør, ifølge blandt andre den private medlemsorganisation Rådet for Digital sikkerhed, stilles af langt flere event – og mødeplanlæggere. Det kan få store konsekvenser for virksomheder i forbindelse med EU’s nye Persondataforordning der pr. 25 maj stiller øgede krav til hvordan virksomheder håndterer og deler persondata. I værste fald kan manglende fokus på digital sikkerhed resultere i databrud og hackerangreb.

2017 indeholdt flere store digitale angreb på multinationale firmaer end nogensinde før. Blandt de ramte var det amerikanske kredit- rapporteringsfirma Equifax, hvis databrist kompromitterede op mod 145 millioner menneskers persondata og endte med at koste virksomheden op mod 4 milliarder dollars i skader og aktiefald.

For mange var det en brat opvågning, der fik både virksomheder og privatpersoner til at implementere en bedre digital sikkerhedskultur og udvikle skrappere sikkerhedsstrategier.

Mens digital sikkerhed altså er blevet et nødvendigt hot-topic for mange brancher, virksomheder og privatpersoner, lyder det fra mange eksperter, at mødeprofessionelle ikke har taget truslen lige så seriøst.

 

Møder og events særligt udsatte

Så hvad gør møde – og eventbranchen særlig sårbare over for digitale angreb?  meetly har snakket med formanden for Rådet for Digital Sikkerhed, Henning Mortensen om de mange problematikker og eventuelle løsninger i forbindelse med digital sikkerhed til møder og events.

“Til mødet håndteres en række personoplysninger om deltagere, og selve mødets karakter kan også sige en del om deltagerne. Det kan f.eks. være en patientforening, en fagforening eller en politisk forening, hvor deltagelsen i et sådant møde kunne indikere en bestemt diagnose, et bestemt fagforeningsmæssigt tilhørsforhold eller en politisk observans. På den måde kan arrangøren hurtigt komme til at eksponere følsomme personoplysninger om deltagerne, hvis ikke disse er sikret godt nok, fortæller Henning Mortensen.

Der er adskillige grunde til at persondata fra et møde kan være attraktivt for hackere. Den naturlige håndtering af store mængder persondata ved møder, konferencer og events er branchens største hæmsko, når det gælder digital sikkerhed, og baggrundene for hackere kan være alt fra identitetstyveri, løsesumskrav til virksomhedsspionage.

At sikre alt data kan være en udfordring for mødeplanlæggere. Selvom sikringen af wifi-netværk ofte er mødestedets ansvar, er selve lagringen og sikker håndtering af deltagernes personoplysninger ligeledes mødeplanlæggerens ansvar.

“Ved en lang række møder tilbydes forskellige digitale service som f.eks. apps eller frie trådløse netværk. Hvis disse ikke er sikrede på fornuftig vis, kan der ske eksponering af personoplysninger og andre klassificerede data”, fortæller Henning Mortensen.

Samtidig skal mødeplanlæggere også overveje, i hvilken grad de overhovedet har lov til at tracke oplysninger på deltagerne. ”Kan app’en f.eks. geolokalisere deltagerne og i givet fald, hvad er formålet med det, og er der et retligt grundlag for at gøre det,’’ Fremhæver Henning Mortensen.

4 hurtige råd til god digital sikkerhed ved dit mødet/event

– Sørg for at venuens netværk er sikret ordentligt og investér i god antivirus og antimalware software på alle enheder i brug ved mødet.

– Krypter alt data lagret i forbindelse med mødet/event også deltagerlister

– Uddan personale og talere i gode digitale vaner

–  Overvej og undersøg hvor lang tid efter mødet, at der er retligt grundlag til at lagre deltagernes data

Hvordan sikrer man sig bedst?

Den nemmeste måde hackere får adgang til deltageres oplysninger er igennem at hacke wifi-netværk, eller simpelthen at oprette et falsk hotspot med et navn, der snyder deltagere til at tro, at det er tilknyttet mødet.

Mødelanlæggere og deres ansatte bør også være opmærksomme på, hvordan deres enheder er udsatte, og desværre er der ikke én simpel løsning. Eksperter anbefaler en multifacetteret tilgang der både inkluderer god antivirus – og altimalwaresoftware på alle enheder samt en god kryptering af al eventens data.

Men selvom al data sikres ordentligt af mødeplanlæggeren i det digitale rum, er deltagernes information og data stadig sårbart over for tyveri i den virkelig verden. For uden deltagerens medvirken til god digital sikkerhed, kan mødeplanlæggerens indsats være forgæves.

Skift.com talte tidligere på året med en ekspert, der fortalte, hvordan han til et event med flere tusinde deltagere i en frokostpause havde fri adgang til flere hundrede bærebare computere og mødeinformationer, efterladt i mødelokalet af både mødeplanlæggere og deltagere. Data, der for en hacker, kan være guld værd.

Det kan derfor også være en god idé at inkludere råd og notifikationer om gode digitale vaner i sine indkaldelser til møder og events, og således undgå at deltagerne selv kompromitterer deres egen og andre deltageres data.

Et råd fra Henning Mortensen lyder da også; “Generelt er det en god ide at sætte sig selv i deltagernes sted og overveje, hvordan man kan afvikle arrangementet mindst muligt indgribende over for deltagerne og deres data”

Alle eksperter vi har talt med, er enige om at mødeplanlæggere ikke tager digital sikkerhed alvorligt nok, og bør inkludere det i højere grad i deres praksis.

Selvom det ikke alene er mødeplanlæggere, der er ansvarlige for den digitale sikkerhed i forbindelse med et møde eller event, er det i sidste ende dem, der kommer til at betale prisen både i monetære omkostninger såvel som i tab af omdømme ved et eventuelt databrud.

Har du fokus på digital sikkerhed i mødeplanlægningen?

Ja i høj grad.
0
I mindre grad.
0
Nej, slet ikke. Det er ikke mit ansvar.
0
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder