Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Det nye luksus: eksklusive oplevelser og unikke møder

Af Alexander Melchior | 8 februar, 2019 | 5 min | #trends

Luksus er ikke længere defineret af hvide handsker, butlerservice og eksklusivt interiør. Istedet fokuserer brands på at give distinkte kulturelle oplevelser der matcher gæsternes personlige værdier. 

Traditionelt har luksus-varer og -services været defineret af eksklusivitet, ejerskab og høj pris, men der er sket et skred. Vor tids krævende livstil og stressniveau, har fået forbrugere og rejsende til at revurdere deres værdier og mål. For de nye velhavende forbrugere, har luksus taget en ny form – én der bygger på autentiske, etiske, unikke og ekslusive oplevelser, der kan reflektere deres værdier.

Mere end nogensinde, er en slags følelsesmæssig tilfredsstillelse nøglen til forbrugeroplevelsen. velhavende forbruger søger i højere og højere graf efter at definere dem selv, igennem deres oplevelser frem for de produkter de køber, og det ændrer spillet for rejsebrands. 

Således ser man brands i luksus-sektoren reagere på denne ændring i forbrugervaner og værdier, ved at ændre deres kommunikationsstrategier så den er centreret omkring unikke historier og den livstil der omringer brandet, og således forsøge at tilbyde unikke og personsaliserede oplevelser. Men det betyder samtidig, at mindre brands nu har muligheden for at være med, da forbrugere i højere grad leder efter en unikke og ekslusive oplevelse fremfor sikkerheden i et stort anerkendt luksus-brand.

 

Unikke og ekslusive oplevelser hitter

Mens rejsebrands søger at tilbyde unikke oplevelser og møder med transenderende indhold, forsøger hoteller at mætte de nye forbrugere ved at eksempelvis at skaber oplevelser der både kan deles af lokale og gæster, således indlemmes gæsterne i lokalsamfundet, en trend som er svær at udføre i praksis, men som hvis det lykkedes virkelig giver besøgende en følelse af eksklusivitet og unikhed. 

Det udmunder sig eksempelvis i, at flere og flere luksushoteller har urørlige kulturelle programmer, der tilbyder alt fra koncerter, kunstoplevelser, modeshows, foredrag, talks og filmvisninger. Den nye definition af luksus inkluderer altså også viden samt eksklusiv adgang til influencers og eksperter.

Herhjemme ses trenden blandt andet hos Brøchner Hotels. På deres seks luksushoteller i København arrangeres der blandt andet intimkoncerter og kulturelle events. Et andet større brand der har gjort sig bemærket er Copenhagen Mariott Hotel der blandt andet har arrangeret en række intime koncerter i samarbejde med Home Concerts i deres ekslusive Royal Suite.

Marketingsdirektør for BC Hospitality Group A/S der står bag Copenhagen Marriott Hotel siger om tilbudet: “med dette samarbejde arbejder vi med tranformative oplevelser, og hvad det vil sige at sætte gang i minder af gode oplevelser. Vi ved at folk søger efter unikke og intime oplevelser hvor “less is more” og konceptet ‘Home Concert by The Royal Suite’ er et fremragende eksempel på netop det.” Tilbudet er ikke kun til gæster, men til en blanding af lokale og besøgende.

Det er ikke kun i private sammenhæng at trenden gør sig gældende, også indenfor møder- og events eftersøger kunder i stigende grad venues og aktiviteter der fokuserer på unikke og ekslusive oplevelser.

Skabelsen af disse kulturelle programmer markerer et skift i markedet for luksus, hvor oplevelser og viden er mere vigtige end materielle  og overfladiske manifestationer af luksus. Det handler altså ikke længere om et smukt og overdådigt værelse, men istedet om hvilke oplevelser og møder brands kan tilbyde.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder