Chabbers mantra er, at de vil skabe bedre match mellem virksomheder og kandidater, og dermed spare virksomhederne tid ved at tilbyde en effektiv rekrutteringsproces. Foruden de muligheder Chabber giver virksomheden, giver platformen også en unik mulighed for unge for at finde jobs i hospitalityindustrien.
Chabber er skabt af to unge entreprenører fra Copenhagen Business School: Sebastian von Wildenrath Løvgreen og Valdemar Gaarn Rasmussen. ”Vi kommer begge fra restaurantfamilier og efter at have arbejdet i branchen i et par år, så vi at der ofte manglede hænder, især i højsæsonerne. Samtidig så vi blandt vores studiekammerater, at der var masser, der måske ikke var klar på deltid eller fuldtid, men som sagtens kunne tage vagter her og der – så hvorfor ikke udnytte den arbejdskraft” siger Sebastian von WIldenrath Løvgreen, der er administrerende direktør i virksomheden.
Netop det potentiale der ligger i unge fritidsarbejdere, er en grundsten for Chabber, og er noget de gerne vil parre med manglen på arbejdskraft i hospitalityindustrien. Samtidig giver platformen, brands og virksomheder muligheden for at filtrere de unges kvalifikationer, mødestabilitet og evner nemt og overskueligt. Det gør rekrutteringsprocessen nemmere og hurtigere.
Chabber er vokset meget siden portalen åbnede for godt og vel to år siden. Ud over at huse 7000 ”chabbere” som de unge arbejdere hedder, er de leveringsdygtige med personale til over 700 virksomheder inden for hotel, catering, events og restauration. Derudover er der også kommet et par større investestorer om bord, der på sigt vil gøre det muligt for virksomheden at prøve konceptet af i udlandet.
Chabber ikke bare gøre rekruttering nemmere, men vil også øge udbuddet
Siden virksomheden startede som en relativ simpel tjenerportal, er der sket flere udviklinger i dets forretningsområder. ”Efter vi startede op, fandt vi ud af at distributionen af arbejdskraft er skæv, men ligeledes at man bør forsøge at øge udbuddet af arbejde i branchen. Så vi spurgte os selv, hvordan kan vi rykke på det, og få indsluset nye mennesker i branchen? Der er masser unge der gerne vil ind i branchen, men det kan være svært uden erfaring” siger Sebastian von Wildenrath Løvgreen.
Derfor har Chabber startet en række kurser eller akademier, i f.eks. bartending og tjenerarbejde som unge kan melde sig på, og dermed opkvalificere sig selv og gøre sig mere attraktive for arbejdsgivere.
Det kan potentielt øge udbuddet af arbejdskraft i branchen samtidig med at øge kompetenceniveauet hos de unge. De unge kan enten betale for kurset, eller betale det af igennem vagter. Kurserne vil også gøre det muligt for Chabbere der ønsker at prøve nye arbejdsopgaver, kan opkvalificere sig.
Denne slags opkvalificering kan både give unge der måske ikke har den tætteste tilknytning til arbejdsmarkedet nogle brugbare og eftertragtede evner, og samtidig kan det være springbrættet for folk i fritidsjob til at se at der faktisk er karrieremuligheder i industrien. Desuden sørger Chabber for at løn og arbejdsforhold er i orden, så ingen unge bliver snydt.
Problemet med rekrutting i hospitalityindustrien har ikke en nem løsning, og indeholder uden tvivl også komponenter som Chabber ikke kan løse. Men platformen automatiserer og digitaliserer meget af rekrutteringsarbejdet, således at virksomhederne kan fokusere på det der er rigtig vigtigt: nemlig service og ydelser.
Det der gør Chabber interessant fra et større rekrutteringsperspektiv, er virksomhedens evne til potentielt at gøre unge fritidsarbejdere til en fast og større komponent af arbejdsstyrken i hospitalityindustrien, og det vil unægtelig gøre en forskel i en industri der i fremtiden vil komme til at kraftigt at mangle arbejdskraft.
Ved at give flere og flere unge muligheden for at afprøve og indfinde sig i branchen, vil de måske få øjnene op for det utal af karrieremuligheder der ligger gemt i den. ”Det er jo en smule paradoksalt, at så mange unge har et fritidsjob i branchen, men vælger at stoppe igen” siger Sebastian von Wildenrath Løvgreen. Derfor er Chabber lige nu i gang med at opbygge partnerskaber med en række af branchens førende organisationer, for at de kan i fremtiden kan blive bedre til fastholde personale.
Læs også:
Alternative rekrutteringsmetoder kan være fremtiden for hospitalityindustrien