Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Corporate Activism: Kan hospitalitybrands ændre verden?

Af Alexander Melchior | 11 maj, 2018 | 11 min | #trends

Visionære CEOs er blandt nutidens mest profilerede aktivister, og de er interesserede i mere end bare forretning. Hvordan viser hospitalitybrands holdning og tager politisk ansvar?

Da Donald Trump i 2017 underskrev en bekendtgørelse der standsede flygtningestrømme til USA, og helt forbød besøg fra syv lande med store andele muslimer, reagerede mange virksomheder i landet anderledes, end man kunne have forventet for bare ti år siden. Starbucks karismatiske CEO Howard Schultz svor umiddelbart efter bekendtgørelsen, at Starbucks ville ansætte 10,000 flygtninge over en femårig periode som modsvar til bekendtgørelsen, men hvornår blev ledere af store virksomheder pludselig aktivister, og hvordan kommer det til udtryk i hospitality industrien?

Howard Schultz tilføjede, at virksomhedens reaktion skulle gøre det klart at Starbucks: ”will neither stand by nor stand silent, as the uncertainty around the new administration’s actions grows with each passing day”.

 

En ny generation af CEOs

Meget af drivkraften bag denne nye trend som også viser sit ansigt i hospitality-industrien, er fremkomsten af en ny slags CEO. For ledere som Howard Schultz, Airbnbs CEO Brian Chesky eller Unilevers Paul Polman, går forretning hånd i hånd med et ønske om forbedring af verden, og de er ikke bange for at gå i i kødet på betændte politiske beslutninger, eller ligge hele deres virksomheds vægt bag deres markante holdninger.

Tendensen har også vist sig i hotelbranchen. Katherine Lo datter af hotelmogulen Ka Shui Lo åbnede sidste år Eaton hotel i Washington DC. Omtalt som et ’resistance-chic hotel’, skal de pionere en interdisciplinær hotel oplevelse for rejsende der søger inspiration og oprør. Hotellet huser blandt andet radikale politiske talks der skal give gæsterne værktøjer til og mod på oprør. Samtidig lyder udmeldingen at hotellet og Katherine Lo også gå aktivt ind i politiske og sociale problemstillinger.

Som hun udtalte til Spa Business Magazine sidste år: ”Through the power of our programming and content we will a moral stance and catalyse productive and positive change”

Mens CSR-afdelinger i de fleste virksomheder traditionelt har undgået at tage klart stilling til omstridte sociale problemer samt direkte politiske spørgsmål, ligner det, at mange CEOs er ved at ændre de gængse spilleregler. Det er ikke første gang Howard Schultz og hans virksomhed har taget stilling til politiske spørgsmål. Tidligere har han også været åbenmundet om hans Starbucks’ holdning til racerelationer og våbenkontrol.

Schultz er ikke den eneste CEO der åbner munden om større politiske sager. Apples CEO Tim Cook har officielt meddelt, at han og hans virksomhed aktivt vil gå imod lovgivning der muliggør diskrimination mod LGBT borgere samt mod religiøs frihed. Outdoor-mærket Patagonia er gået forrest i kampen for, at bevare fredede naturområder lukket af Præsident Trump.

Desuden har en lang række virksomheder produceret store og omkostningsfulde reklamer, der aktivt går imod diskrimination og anti-immigration. Flere af dem blev vist som profilreklamer under Superbowl. En af de mest spektakulære og banebrydende var 84 Lumbers reklame ’The Entire Journey’ der er set over 11 millioner gange på Youtube, og som profilerede den ellers ukendte trælastvirksomhed som et skarp kritiker af Donald Trump og hans planer om at bygge en mur mod Mexico. CEO Maggie Hardy Magerko udtalte i en pressemeddelelse: ”I believe America is the land of hope and opportunity and that goes for all people, no matter who you are, what you believe or where you’re from”

Fremtidens forbrugere værdsætter stillingtagen

Men hvordan kommer trenden til udtryk i hospitality industrien? Ved samme Superbowl var en anden reklame også i fokus. Denne var lavet af deleøkonomigiganten Airbnb og bar titlen ’We accept”. Reklamen var et direkte angreb mod den stigende tendens af lukning af grænser og indrejseforbud, og den promoverede mantraet ”a world where all 7,5 billion people can belong anywhere”.

Generelt er den amerikanske rejseindustri gået aktivt ind i kampen i mod Trumps anti-immigrationspolitik og indrejseforbud – som vi også kunne fortælle her på meetly i mandags. Kampen pioneres blandt andet at nye visionære CEOs.

 

læs: HVAD KAN VI LÆRE AF DEN AMERIKANSKE REJSEINDUSTRIS KAMP MOD ’THE TRUMP SLUMP’?

 

Og det er da heller ikke noget tilfælde, at CEOs fra rejseindustrien er blandt de mest aktive i corporate activism-tendensen. Branchen er i høj grad afhængig af både udenlandsk arbejdskraft og åbne grænser for at kunne overleve, og det har fået mange CEOs til aktivt at benytte sig af deres virksomheds størrelse, samt deres reach og magt til, at tage stilling og stille sig officielt i opposition til politiske beslutninger og i nogle tilfælde lave kampagner i mod dem.

Blandt andet fortalte Leigh Barnes, CEO for rejseselskabet Intrepid Travel: ”Mens den amerikanske regering har været kilden til meget negativ medieopmærksomhed dette år, må den samlede rejseindustri stå fast og fortsat stå for åbne grænser, være inklusiv og hylde diversitet”

Der er mange grunde til at hospitality brands og visionære CEOs tager ansvar og viser denne slags radikale holdninger. Der er enorm værdi over for fremtidens forbruger, der ofte vægter virksomheders stillingtagen overfor politiske og sociale tiltag højt. Samtidig har der med de sociale mediers vælde, fulgt et langt større fokus på virksomhedslederes personer. De har nu en platform, hvor de kan positionere deres virksomhed og dem selv i forhold til specifikke holdninger eller tiltag og gøre aktivisme til en aktiv del af deres virksomheds strategi.

Vi har uden tvivl ikke set det sidste til åbenmundede CEOs i hospitalitybranchen, der aktivt går til kamp mod politiske eller sociale tiltag. Meget tyder på at tendensen kan blive en fast del af fremtidens virksomhedsdrift og rollen som CEO.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder