Disruption hos Comwell tegner et billede af fremtiden
Når man læser at et hotel tilbyder, at man kan bruge deres lokaler helt gratis, kan det måske lyde som dårlig forretning. Ikke desto mindre begynder flere og flere hotelbrands verden over, at indse potentialet i co-work-trenden, også selvom den betyder, at de bliver nødt til at disrupte deres egen forretningsmodel. Til gengæld kan de blive betalt i loyalitet, brand-genkendelse og first-mover status.
Comwell Danmark, har netop valgt at imødekomme trenden og den høje efterspørgsel. De har i første omgang åbnet en prototype på et co-work område på Comwell Aarhus, og vil i denne måned udvide ideen til alle deres hoteller landet over.
For hotel- og konferencevirksomheden handler det både om, at imødekomme en stigende efterspørgsel samt om, at være first-mover inden for en trend, der uden tvivl kommer til at forme fremtiden. meetly har snakket med salgsdirektør i Comwell, Henrik Hjorth om det innovative tiltag.
meetly: I er nogle af de første i den danske hotelbranche til at imødekomme denne nye trend, hvad får dig til at tror at den vil holde ved?
Hjorth: Flere iværksættere og freelancere vælger caféer for at komme væk hjemmefra, når de skal arbejde. Udfordringen er ofte at finde plads, adgang til stikkontakter og internet. Desuden søger denne voksende gruppe netværk og kontakt til andre ligesindede. Trendforskere taler allerede om den kraftigst stigende tendens inden for arbejdsmarkedet i flere årtier.
Businessgæster ønsker i stigende grad at befinde sig blandt ligesindede frem for at isolere sig på kontorer eller hotelværelser. Vores research i USA og Danmark har vist businessgæsters behov for et inspirerende og uformelt miljø, hvor de kan arbejde uforstyrret, netværke, slappe af og gøre klar til at performe.
Med prototypen hos Comwell i Aarhus har vi derfor forsøgt at skabe de optimale arbejdsbetingelser for businessgæster uden for deres kontor og hjem, og disse faciliteter vil i denne måned blive etableret på alle Comwells hoteller.
meetly: Hvilken slags gæster håber i at kunne tiltrække? Hvem er målgruppen?
Hjorth: Størstedelen af vores gæster er professionelle gæster, hvor fleksibilitet i forhold til at kunne arbejde og holde møder er stigende. Vi kan se, at mange vælger at holde korte møder på hotellernes fællesområder, da det er praktisk i forhold til tid og lokation. Mange af vores hoteller har allerede oplagte områder, hvor man kan arbejde uforstyrret, nyde en kop kaffe og evt. spise en let frokost. Jeg tror, at mange vil finde det inspirerende, at sidde i et velindrettet, behageligt og uformelt arbejdsmiljø.
Det fantastiske ved hele konceptet er, at det både løfter oplevelsen for de eksisterende gæster på hotellet og samtidigt appellerer til en stor gruppe mennesker, som måske ellers ikke ville være kommet ind på hotellet. Hoteller signalerer alt for ofte ”members only”. Hos os er budskabet altså ”velkommen ind!”.
meetly: Umiddelbart virker tiltaget som en slags disruption af jeres egen praksis. Hvad ønsker i at opnå med det?
Hjorth: Comwell ønsker at besidde positionen, som stedet hvor mennesker mødes og hvor Comwell navnet forbindes med et sted, hvor det er let og velfungerende at mødes i trygge rammer.
Vi bliver den første hotelkæde i Danmark, som etablerer Co-Work områder, fordi vi tror på, at vi møder vores forretningsgæster med et koncept, de vil værdsætte. Comwell lever efter devisen at være modig. Med etablering af Co-Work områder på alle vores danske hoteller udfordrer vi vores eget forretningskoncept, når vi tilbyder gratis ydelser og rammer til mindre og uformelle møder. Men vi tror på, at vi vinder mere, end vi mister