Ny undersøgelse viser at næsten alle forretningsrejsende kombinerer deres rejser med fritidsaktiviteter. Ligger der et uudnyttet potentiale i trenden for industrien?
Det har længe stået klart at vores evige online tilstedeværelse, ny teknologi og en ny slags professionel er med til at sløre grænsen mellem arbejde og liv. Med denne ændring følger naturligvis også en slørring af distinktionerne mellem forretningsrejser og fritidsrejser, og i netop denne trend ligger er måske et kæmpe potentiale for forretningsrejse- og mødeindustrien.
I en ny undersøgelse lavet af informationsteknologivirkosmheden Mindtree, ved navn ”Expectations vs. Reality: How to Better Serve the Connected Traveler” svarer hele 92% af den adspurgte forretningsrejsende, at de inkluderer en eller anden form for fritidsaktiviteter i deres rejser eller at de forlænger forretningsrejsen med fritidsrejser.
Det er de yngre aldersgrupper, hvor hovedparten af forretningsrejsende findes, der i stigende grad har gjort trenden populær, så populær at den da også har fået navnet ’bleisure travel’ (business + leisure).
Trenden går langt ud over den mere traditionelle ”tag din partner med på konference”-model. Forretjningsrejsende forlænger deres rejser med ferie både alene, med deres partner og med familien. Og faktisk er det noget som mange arbejdsgivere støtter og endda opfordrer til. Undersøgelser viser nemlig at velbehag på rejser resulterer i tilfredse medarbejdere, og betyder at folk bliver mere produktive og generelt bliver længere i deres jobs.
Fritidsaktiviteter og det frirum de skaber, bliver altså af de fleste set som en integral del af forretningsrejser, og det bør derfor også fylde meget for møde- og konferenceplanlæggere og travel-managers.
En uudnyttet potentiale
Rejse- og hospitalityindustrien for længst har indset at det handler om at levere unikke oplevelser og personsaliserede tilbud til den moderne rejsende. Og det gælder ikke kun rejsende på ferie, undersøgelser viser nemlig at moderne forretningsrejsende i højere grad end før er kulturelt nysgerrige, ligesom de efterlyser unikke oplevelser og muligheder for at forlænge forretningsrejsen med ferie. De tre mest populære bleisure-aktiviteter er således sightseeing, kulinariske oplevelser samt kunst og kultur.