Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

‘Bleisure’ er kommet for at blive

Af Alexander Melchior | 7 november, 2018 | 4 min | #trends

Ny undersøgelse viser at næsten alle forretningsrejsende kombinerer deres rejser med fritidsaktiviteter. Ligger der et uudnyttet potentiale i trenden for industrien?  

 

Det har længe stået klart at vores evige online tilstedeværelse, ny teknologi og en ny slags professionel er med til at sløre grænsen mellem arbejde og liv. Med denne ændring følger naturligvis også en slørring af distinktionerne mellem forretningsrejser og fritidsrejser, og i netop denne trend ligger er måske et kæmpe potentiale for forretningsrejse- og mødeindustrien.

 

I en ny undersøgelse lavet af informationsteknologivirkosmheden Mindtree, ved navn ”Expectations vs. Reality: How to Better Serve the Connected Travelersvarer hele 92% af den adspurgte forretningsrejsende, at de inkluderer en eller anden form for fritidsaktiviteter i deres rejser eller at de forlænger forretningsrejsen med fritidsrejser.

Det er de yngre aldersgrupper, hvor hovedparten af forretningsrejsende findes, der i stigende grad har gjort trenden populær, så populær at den da også har fået navnet ’bleisure travel’ (business + leisure).

Trenden går langt ud over den mere traditionelle ”tag din partner med på konference”-model. Forretjningsrejsende forlænger deres rejser med ferie både alene, med deres partner og med familien. Og faktisk er det noget som mange arbejdsgivere støtter og endda opfordrer til. Undersøgelser viser nemlig at velbehag på rejser resulterer i tilfredse medarbejdere, og betyder at folk bliver mere produktive og generelt bliver længere i deres jobs.

Fritidsaktiviteter og det frirum de skaber, bliver altså af de fleste set som en integral del af forretningsrejser, og det bør derfor også fylde meget for møde- og konferenceplanlæggere og travel-managers.

 

En uudnyttet potentiale

Rejse- og hospitalityindustrien for længst har indset at det handler om at levere unikke oplevelser og personsaliserede tilbud til den moderne rejsende. Og det gælder ikke kun rejsende på ferie, undersøgelser viser nemlig at moderne forretningsrejsende i højere grad end før er kulturelt nysgerrige, ligesom de efterlyser unikke oplevelser og muligheder for at forlænge forretningsrejsen med ferie. De tre mest populære bleisure-aktiviteter er således sightseeing, kulinariske oplevelser samt kunst og kultur.

Screen-shot fra Airbnb for Work. Den fremadstormende dele-økonomivirksomhed er også på forkant med bleisure-trenden, og har fornyligt indkoporeret tiltaget Airbnb Experiences, der tilbyder lokale oplevelser i forbindelse med ophold, med deres Airbnb for Work, der er tiltænkt folk der booker møder og forretningsrejser både til dem selv og til andre.

Samtidig viser undersøgelser også, at de såkaldte bleisure-rejsende bruger langt mindre tid på at undersøge mulighederne for oplevelser. De finder dem ikke selv, men tager gerne i mod tilbud hvis de forelægger dem fra f.eks. fra planlæggere, konferencearrangører eller travel managers.

Der ligger altså et uudnyttet potentiale for mødeprofesionelle og travel managers, der hvis de aktivt målretter leisure-aktiviteter til forretningsrejsende, vil kunne opnå både øget indtægt og øget tilfredshed blandt forretningsrejsende.

Det kunne f.eks. tænkes at en konference kunne lave faste leisure-tilbud så som museumsbesøg, middage eller kulturtilbud der udsendes til alle delegerede, ligesom faste aftaler med hoteller om mulighed for at forlænge forretningsophold med ferieophold kan skabe øget incitament blandt rejsende.

Bleisure er, på trods af det ikke så mundrette navn, kommet for at blive. Og i udviklingen ligger et stadigt uudnyttet potentiale for planlæggere og travelmanagers.

Trenden understreger at folk søger unikke oplevelser der kan berige deres liv, også når de rejser for forretning. Således kan det ikke betale sig for mødeprofesionelle at se forretningsrejsende som afskårede fra turismetilbud eller lokalsamfund. I stedet ligger der en unik mulighed for at skabe og målrette meningsfulde oplevelser for de tusinde af forretningsrejsende og mødedeltagere der hvert år gæster Danmark.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder