Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Big data er med til at forme og ændre rejse- og hospitalityindustrien

8 november, 2019 | #Tech

Big data har været med til at ændre forretningslandskabet for mange industrier, og rejse- og hospitalityindustrien er ingen undtagelse. Industrien leder konstant efter måder, hvorpå den store mænge data der bliver samlet og analyseret kan bruges i praksis.

Begrebet big data dækker bredt over indsamlingen, opbevaringen, analysen og fortolkningen af de enorme mængder data der hver dag samles om forbrugerne. Der har længe være meget snak om indflydelsen af big data for forskellige industrier, og for rejse- og hospitalityindustrien tilbyder big data løftet om væsentlige og betydningsfulde muligheder, der kan forbedre både service og revenue; men det kræver også et øget arbejde, viden og fokus på hvordan man implementerer sådan data i praksis.

Big data har transformeret rejse- og hospitalityindustrien, og er af flere og flere virksomheder blevet implementeret i den daglige drift. Langsomt er industrien blevet afhængig af den data den indsamler, og i de seneste år således blevet mere effektiv.

Big data håndterer alt hvad rejsende og gæster forventer fra værten, og kan skabe personsaliserede tilbud og foreslag for fremtidige besøg eller nye servicemuligheder. Det er altså et værktøj der både kan gavne både rejsende og hospitalityvirksomheder.

Et tydeligt sted hvor analyse og implementering af big data er værdifuldt for hospitalityindustrien, er inden for gæste feedback, både fra sociale medier og fra direkte kundeundersøgelser. Hospitalityprofessionelle med et fokus på big data kan således få meningsfulde indsigter i rejsende adfærd, hvad de kan lide og ikke lide, og sådan tage specifikke beslutninger ud fra det. Disse beslutninger kan forbedre det operationelle og servicemæssige, samt skabe en meget mere personlig og skræddersyet oplevelse for gæsterne.

Hvis big data bruges korrekt og eftertænksomt, kan rejse- og hospitalitybrands, store som små, drastisk forøge gæstetilfredshed og revenue hånd i hånd. Det big data kan gøre er, at lade virksomheder tage beslutninger der ikke kun bygger på medarbejdernes erfaringer eller meninger fra enkeltpersoner eller teams, men istedet er bygget op på data og empiri. 

 

Marketing og revenue

Der er nogle specifikke applikationer hvor big data virkelig gør en forskel for hospitality- og rejseindustrien. En af dem er eksempelvis indenfor revenue management.

Her kan data som f.eks. belægningsrater, kundeforventninger, popularitet af værelser eller anden bookingdata, være med til at skabe bedre service og spare virksomheden penge. Det er med til at gøre, at virksomheder kan forudse fremtidige krav og popularitet og forudse på forhånd, hvilke ændringer der vil give bedre resultat når det kommer til justering af eksempelvis værelsespriser og lignende.

Et andet punkt hvor big data virkelig har været med til at ændre industrien, er inden for marketing. Ved at bruge big data i kombination med en integreret marketingsstrategi, kan organisationer og virksomheder meget bedre fastslå eksempelvis hvor kunderne er, hvem de er, hvordan de helst vil kontaktes og hvad de forventer. Big data kan hjælpe med, at adoptere en strategisk tilgang i virksomheders marketingsarbejde, ved at målrette de rette gæster på den måde der passer dem bedst.

Diversiteten blandt kunder og gæster i rejse- og hospitalityindustrien er præget af stor diversitet. Men her kan analysen af big data være med til at segmentere gæsterne, meget mere præcist, i grupper efter eksempelvis deres forbrugsvaner, forventninger eller købekraft. Hvis brands og virksomheder forstår hvad forskellig slags gæster forventer, kan det hjælpe dem til at augmentere gæsteroplevelsen derefter, og det resultater ofte i bedre forhold og en øget loyalitet.

 

Læs også: 

Personaliseret marketing: naturlig udvikling eller en krænkelse af privatlivet?

Hvordan ser fremtidens restaurant ud?
Af Alexander Melchior
15 november, 2019
Kan vi gøre forretningsrejser mindre stressende?
Af Alexander Melchior
13 november, 2019
Vor tids hoteloplevelse er high tech
Af Alexander Melchior
6 november, 2019
Eventbæredygtighed er afhængig af transport
Af Alexander Melchior
30 oktober, 2019
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder