Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Bæredygtighed i fremtidens hospitality kræver en samlet indsats

Af Alexander Melchior | 17 april, 2018 | 4 min | #bæredygtighed

Mens bæredygtighed ikke længere blot er en PR-venlig kommunikationsstrategi, kæmper hospitalityindustrien med at finde og etablere en fælles vej frem. Samarbejde og vidensdeling ligner en uundværlig del af fremtidens bæredygtighed.

 Der er talrige stærke eksempler der viser, at det i hospitality-industrien sagtens kan være foreneligt at drive en sund forretning og samtidig bidrage positivt til miljøet, arbejdsmiljøet og det lokale samfund.

Om det handler om lovgivningsmæssige krav eller øgede forventninger fra miljøbevidste gæster,  er bæredygtighed ikke længere bare valgfrit for hospitality brands.

Mens flere og flere brands øger deres fokus på mere grønne og bæredygtige tiltag, kæmper industrien stadig med at skabe mere synlighed og tal på netop den positive indvirkning af den samlede bæredygtige indsats, hvis branchens ry og fremtid skal ændres.

Det er især den enorme vækst og udvidelser inden for hotel-, restauration-, og eventbranchen, der sætter forøgede krav til hvordan hospitality brands i fremtiden må forholde sig til bæredygtighed.

Kilde: ITP (International Tourism Partnership), der arbejder for fælles bæredygtig udvikling, har udarbejdet rapporten Hotel Decarbonisation Report, hvori de beskriver at uden et øget samarbejde, vil branchen falde langt efter de internationale bæredygtighedmål.

Netop denne pointe bliver for alvor understreget af Fran Hughes, direktør for International Tourism Partnership (ITP). Hun fortalte sidste år til det amerikanske onlinemedie om rejseindustrien Skift.com, at med den nuværende vækst i hotelsektoren kræver det en 90 % reduktion i branchens co2 udledninger inden 2050, såfremt man ønsker at opfylde kravene fra klimaaftalen COP21 Indgået i Paris.

En pointe, der burde få branchen til at kigge innovativt på nye bæredygtige tiltag og øget branchesamarbejde, inden det er for sent.

 

Brug for en samlet indsats og fælles udvikling

branchen er kommet langt inden for bæredygtige tiltag siden Scandics ikoniske initiativ ”hæng dit håndklæde op, hvis du ønsker at bruge det igen”, alligevel er disse ændringer ofte afskåret til enkelte brands og uden overvejelse om en samlet indsats. Men sådan en indsats kræver, ifølge branchen selv samt eksperter på området, øget dialog, samarbejde, debat og vidensdeling.

Det kan nemlig være svært for både gæster og eksperter at gennemskue de enkelte brands bæredygtige tiltag og løfter. Og hvis industriens samlede bæredygtige indsats skal være gennemskuelig og målbar, bør branchen gentænke hele sin tilgang til bæredygtighed således, at den giver mening både individuelt og samlet set, mener Fran Hughes.

”Hvis du kigger på måden, man rapporterer på, er der problematikker, der opstår, man kan eksempelvis sige x-virksomhed lover at reducere deres vandforbrug med 20 procent i 2025… Det lyder jo godt, men vi ved i virkeligheden ikke, om det er godt eller dårligt med mindre, vi har en klar forståelse for, om udgangspunktet er højt eller lavt – 20 procent kan være utrolig ambitiøst, eller utrolig svagt, alt afhængigt af hvordan man kigger på det”, fortalte hun Skift.com sidste år.

Branchens fragmenterede tilgang til bæredygtighed gør den svært at måle, evaluere og ændre, samtidig med at den gør det svært at involvere interessenter i det bæredygtige arbejde.

Hvad eksperter som Fran Hughes efterlyser, er en øget vilje til samarbejde og samlet indsats. Det spænder over alt fra muligheden for at lære fra andre brancher samt et mere gennemskueligt overblik over standarder og certificeringer.

 

Nyttige links:

https://skift.com/2017/12/07/quantifying-the-impact-of-sustainability-efforts-in-the-hotel-industry/

https://www.tourismpartnership.org/itp-goals/

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder