Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Forretning med et bæredygtigt formål er på vej til tops i rejse- og eventindustrier – og med god grund

Af Alexander Melchior | 27 august, 2018 | 6 min | #bæredygtighed #trends

Rejse- samt eventindustrierne har potentiale til at bringe fokus på verdens pressende problemer. Samtidig bidrager de i høj grad til samme. Midt i denne modsætning, vælger en stigende del af rejse- og eventbrands at fokusere på forretning drevet af et bæredygtigt formål. 

I denne uge afholdes Responsible Hospitality Day 2018 i Bella Center i København. Derfor fokuserer meetly på forskellige aspekter af bæredygtig forretning og samarbejde i hospitality og rejseindustrien. Dagen markerer ligeledes indirekte en tendens og vilje for brancherne til, at tage stilling og ansvar.

En undersøgelse lavet af World Travel & Tourism Council i 2016 viste af den internationale rejseindustri er ansvarlig for en omsætning på over 7,5 billioner dollars årligt, og det gør industrien til verdens største. Med den titel kommer potentialet til at både at sætte fokus på verdens presserende problemer, samt ændre dem for det bedre.

Flere og flere rejse- samt internationale event- og konferencevirksomheder opdager at forretningsstrategi drevet af bæredygtige formål ikke nødvendigvis koster på bundlinjen, men faktisk kan hjælpe virksomhederne til at blive mere innovative, modstandsdygtige, autentiske og profitable. I sidste ende kan det, på dagens marked, betale sig at forsøge at ændre verden til det bedre. Vel og mærke hvis man gør det rigtigt.

Konceptet er jo ikke som sådan nyt. CSR har været en del af markedslandskabet i lang tid nu, men i rejsebranchen og hos internationale hospitalityvirksomheder synes tendens nu virkelig at tage fart. Virksomheder som Airbnb og Hyatt lancerede begge sidste år kampagner der skal hylde diversitet og indirekte angreb Præsident Donald Trumps indrejseforbud, ligesom Delta Airways stoppede med at tilbyde NRA medlemmer rejserabat, som et statement imod de mange masseskyderier der har hærget USA.

 

Kan også give udfordringer

Ikke desto mindre kan der også være enorme udfordringer for brands der vil inkorporere et større bæredygtige formål centralt i deres forretningsstrategier. Rejsebranchen er en af de brancher der med sin enorme vægt på markedet er med til at bidrage til udfordringer som overturisme, stigende Co2 udledninger, social ulighed, slavelignende arbejdsforhold samt den internationale menneskehandel.

Hospitalitybranchen har ligeledes stadig store problemer med madspild, højt vand og energiforbrug og social dumping. Derfor kan formålsdrevne indsats, hvis de virker u-autentiske og udelukkende som marketingsfremstød, give bagslag hos en i højere og højere grad socialt og bæredygtigt bevidste rejsende og besøgende.

Ligeledes kan nogle bæredygtige- eller socialpolitisk-orienterede beslutninger også være kontroversielle hos nogle kerne kundegrupper. Da Delta eksempelvis fjernede deres NRA-rabat mistede de  en yderst værdifuld skatteaftale med deres hjemstat Georgia som “straf”. Så hvordan kan rejsebrands og internationale eventvirksomheder manøvrere deres social bevidste forretninger, og på bedste vis balancere socialt formål og profit?

Jo, det handler i høj grad om at leve sin politik, altså gøre den til mere end bare et forretningsfremstød. Som forretningsmanden og forfatteren Max Lenderman sidste år skrev i en leder for mediet Adweek: ”brands need to embody their beliefs”. Hvis de formår for alvor at tage stilling og vise ansvar, finder mange brands, at bæredygtigt formålsdrevet forretning har en bred pallet af fordele. Fordele der langt overstiger ulemperne.

Først og fremmest viser flere undersøgelser af virksomheder med et bæredygtigt fokus centralt i organisationen, i højere grad oplever stigninger i salg og revenue.  Ligeledes er det muligt for sådanne virksomheder at være mere mere innovative, og en øget evne til at eksperimentere med nye produkter og løsninger. Sidst men ikke mindst kan bæredygtigt formålsdrevet forretning hjælpe virksomheder med at være mere modstanddygtige over for eksempelvis miljømæssige, politiske og forretningsmæssige trusler.

Onsdag fortsætter meetly sit fokus på bæredygtigt formålsorienteret forretning i rejse- og hospitalityindustrierne med et fokus på, hvordan forbrugere i højere grad identificerer sig med, brands der har en bæredygtig forretningsprofil.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder