Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Alternative rekrutteringsmetoder kan være fremtiden for hospitalityindustrien

Af Alexander Melchior | 13 juni, 2018 | 6 min | #trends

Hospitalityindustrien kæmper med at finde nok hænder, der understøtte den enorme vækst branchen undergår. For at løse problemet kombinerer brands bæredygtighed med alternative rekrutteringsmetoder for at tiltrække og fastholde arbejdskraft.

Dette indlæg er anden del af en artikelserie om hospitalityindustriens kamp med rekruttering. Læs første del her: REKRUTTERINGSPROBLEM KAN BREMSE VÆKSTEN I HOSPITALITYINDUSTRIEN

I sidste uge fortalte vi her på meetly om det problem med rekruttering, som hospitalityindustrien står ansigt til ansigt med. En undersøgelse fra Horesta fra sidste år, viste at bare i 2016 blev der oprettet 6.200 nye jobs i en industri der har 114.000 ansatte. Det var det højeste tal nogensinde, og tallet har kun været stigende siden.

Undersøgelsen viste også, at næsten hver tredje hotel eller restaurant oplevede at det blevet ’meget vanskeligere’ at rekruttere nye tjenere, receptionister, kokke og elever. Rekruttering udgør et kerneproblem for industrien, såfremt væksten skal fortsætte. Eksempelvis har der aldrig været planlagt så mange ny hoteller på så kort tid i Danmark.

En del af skylden for rekrutteringsproblemet, skyldes ifølge Mireille Jakobsen der er Group Responsible hospitality manager for BC Hospitality Group A/S, at erhvervs- og serviceuddannelserne har lidt under et dårligt ry, samt et politisk fokus der har ligget på de mere akademiske uddannelser. Det har gjort det svært for hospitalitybrands at tiltrække ny arbejdskraft til at underbygge den enorme vækst. Blandt andet engagerer flere brands sig til at oparbejde et tæt forhold til grundskolerne, for at ændre erhvervsuddannelsernes dårlige ry.

 

Flygtninge kan være med til at løse problemet

Udfordringen har ligeledes fået flere hospitalitybrands til at benytte sig af nye og alternative rekrutteringsmetoder. En af dem består af en aktiv indsats på flygtningeområdet i håb om, at man her kan finde og engagere en ny og arbejdsvillig arbejdsstyrke.

Den nuværende flygtningesituation, der blandt andet har sendt flere tusinde flygtninge til Danmark, repræsenterer nemlig en stor mulighed for at imødegå den mangel på arbejdskraft der i den danske servicebranche.

Vi ved, at de lavtlønnede job i servicebranchen er nogle af dem, som først får svært ved at rekruttere. På den måde er det her hjælp til selvhjælp.
Allan L. Agerholm, adm. direktør i BC Hospitality Group A/S

For BC Hospitality Group A/S er indsatsen med flygtninge blevet en aktiv del af virksomhedens CSR-profil ’Responsible Hospitality’, og består blandt andet af en jobskole for nyankomne flygtninge. Det tillader virksomheden at forene sociale bæredygtige tiltag med en løsning på et reelt branche rekrutteringsproblem.

Programmet giver flygtninge en 3-måneders praktikplads og deltagerne modtager sideløbende undervisning i dansk sprog, kultur og arbejdsmarkedsforhold. Selvom programmet selvfølgelig fokuserer på at give udsatte mennesker en fair chance på arbejdsmarkedet, handler det også om hvordan denne gruppe mennesker kan skabe værdi for virksomheden og industrien, og være med til at løse et stort rekrutteringsproblem.

”vi ved, at de lavtlønnede job i servicebranchen er nogle af dem, som først får svært ved at rekruttere. På den måde er det her hjælp til selvhjælp” har adm. direktør i virksomheden, Allan L. Agerholm tidligere udtalt om programmet.

Hos BC Hospitality Group A/S har man blandt andet lavet partnerskabsaftaler med kommuner som Furesø kommune og Roskilde kommune, for netop at forsøge at tiltrække nye hænder til de servicejobs der kan være svære at besætte

 

Næste uges artikel i serien om hospitalityindustriens rekrutteringsproblem omhandler hvordan brands igennem et fokus på bæredygtighed kan tiltrække og fastholde unge talenter.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder