Log ind
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.

Tak for din tilmelding.

Vi er glade for at byde dig velkommen til Meetly Community.

du vil du modtage vores nyhedsbrev hver fredag og igennem det få adgang til premium indhold

Airbnb vil formidle meningsfyldte oplevelser

Af Alexander Melchior | 17 maj, 2018 | 4 min | #trends

Airbnb har haft en transformativ indflydelse på hotel- og ferieboligbranchen. Nu forsøger deleøkonomiplatformen at bevæge sig ud over overnatninger og vil formidle meningsfyldte rejseoplevelser.

I år er det ti år siden deleøkonomi- og hospitalityplatformen Airbnb giv i luften og disruptede hotel- og ferieboligbranchen.

Virksomheden med den karismatiske CEO Brian Chesky i spidsen vil nu bevæge sig ud over bare overnatninger og tilbyde meningsfulde lokale oplevelser til deres fælleskab af brugere. Konceptet er egentlig ikke nyt i Airbnb-regi. Det er allerede implementeret i byer i USA, Storbritannien, Frankrig og Tyskland og Australien siden 2016, men nu har virksomheden valgt at lancere oplevelser med navnet Airbnb Experiences i København som den første by i Norden.

Virksomheden fortæller selv, at Airbnb Experiences er aktiviteter, der er designet og guidet af inspirerende lokale. De går ud over de typiske rundvisninger eller kurser ved at give gæsterne et indblik i den lokale værts særlige verden og liv.  For værterne er dette en mulighed til at dele sin hobby, færdighed eller ekspertise, uden at det kræver ekstra plads.

Airbnb lancerede konceptet med brand-kampagnen ’Live There’. De fortæller selv, at kampagnen er designet til at være et modspil til den stigende utilfredshed og skuffelse, rejsende føler ifht. standardiserede turisttilbud, som efterhånden er blevet kendetegnet for rejseindustrien. Samtidig med Airbnb Experiences har platformen også opdateret sin app, så den fokuserer mere på den personlige oplevelse. Blandt andet kan den matche dig med en bolig, et nabolag eller en oplevelse, der passer til dine personlige præferencer.

Personlig tilpasning har et stykke tid været et fokus for især hotelbrands, som traditionelt har brugt deres loyalitetsprogrammer til at samle information om deres gæster for at skabe en mere personlig og tilpasset service. Et spændende aspekt ved Airbnb Experiences er, hvordan platformen vil benytte sig af den data, de indsamler, til at skabe unikke oplevelser for flere end de 80 millioner mennesker, der i skrivende stund har brugt platformen.

Airbnb Experiences lader turister og lokalsamfund interagere samt lader lokale fungere som små mikro-iværksættere der blandt andet kan vise rundt i deres egne nabolag, eller vise rejsende deres lokale gastronomiske hemmeligheder.

Det unikke er det nye luksus

Et stigende antal af de yngre generationer har gjort indtog på markedet som forbrugere og som professionelle, og med sig har de nye og forhøjede krav og innovative ideer. De unge efterspørger i stigende grad unikke og værdifulde oplevelser og rejser frem for ren luksus.

I forbindelse med lanceringen af Airbnb Experiences i 2016 skrev Brian Chesky i en pressemeddelelse, at den primære grund til at folk valgte at rejse med Airbnb var et ønske om at leve som en lokal.

Rejsende søger i højere og højere grad væk fra de lange turistkøer, enorme menneskemasser og turistfælder. De søger mere end bare automatiseret hospitality – og netop her har Airbnb tappet ind i en trend, der uden tvivl kommer til at præge fremtidens rejseindustri.

Der er nemlig sket en ændring i, hvad turister leder efter ifht. rejseoplevelser. Hvor en af de faktorer, der tidligere har tiltrukket rejsende, har været luksus og klassiske tur-oplevelser, søger især de nyere generationer som Millennials og Generation X mere meningsfulde, unikke og spontane oplevelser. Hvis man kigger på de store medier i rejseindustrien bliver det tydeligt, at denne trend vil definere fremtidens rejseindustri.

Det mest banebrydende ved tiltaget Airbnb Experiences er, hvordan det aktivt bringer lokale aktører i spil. Hermed træder Airbnb endnu engang aktivt ind i diskussionen om bæredygtig turisme. De nye oplevelser gør det muligt for de lokale indbyggere at blive en slags micro-iværksættere og selv få del i den lukrative turismeforretning. Det tillader dem at dele deres interesser og passion med gæster fra hele verden og endda få en del af omsætningen.

Med Airbnb Experiences forsøger deleplatformen at tage en endnu større luns af turisternes kunderejse samtidig med, at de formidler unikke møder mellem lokalkultur og turister, noget er måske vil præge fremtidens turisme. Imellem tiden venter vi på at se, hvordan den resterende rejseindustri reagerer på tiltaget.

 

Læs også:

Er Airbnb ved at disrupte møde- og eventindustrien?

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få eksklusiv adgang til premium indhold
Som en del af Meetly Community eksklusiv adgang til premium indhold kun tilgængeligt via vores nyhedsbrev. Tilmeld dig nu og få adgang til unikt indhold på fredag.
Relaterede nyheder