Log ind

Året 2018 på meetly

Af Alexander Melchior | 21 december, 2018 | 7 min | #bæredygtighed #gastro #Tech #trends

 

Nye teknologiske udviklinger og fokus på unikke og transformative mødeoplevelser kaster mødeindustrien ind i et spændende 2019

116 stykker content er det nået at blive til, siden meetly gik live den 16. april 2018. Og vi er da også kommet vidt omkring. Fra Brexits påvirkning på mødeindustrien til bæredygtigt mødelokalearkitektur har vi forsøgt at give et nuanceret indblik i alt der har indflydelse på det fysiske møde mellem mennesker.

Selvom det ofte kan være svært at overskue alle de forskellige udviklinger, trends og tendenser som året har budt på, vil i alligevel forsøge at give et bud på, hvad der har præget året 2018 på meetly. Det kan nemlig give os et vigtigt fingerpeg om hvor 2019 vil være møde- og eventindustrien hen.

Trends

Der har været et utal af trends, der på forskellig vis har præget mødeindustrien i 2018. Der har dog også at være en del fællestræk der har gået igen i de forskellige tendenser. Der synes at have været et fokus, fra mødeaktører, profesionelle og brands på at øge værdien af mødeoplevelsen især igennem transformative og unikke oplevelser og aktiviteter.

Et stigende fokus på deltagerinteraktion og samtale præger møder som aldrig før, og teknologi synes at være midlet der fører til målet. Samtidig synes den øgede mængde teknologi og højere krav fra deltagere også at skabe en højnet kompleksitet i industrien, og tendenser som ‘bleisure’ og ‘design thinking’ vil i fremtiden stille højere krav til alle der arbejder med det menneskelige møde. 

En buzzword der især vil præge 2018, er personalisering. Som aldrig før synes deltagere, rejsende og forbrugere at forvente skræddersyede tilbud, møder, oplevelser og rejser, og de er ikke bange for at overgive data om dem selv for at opnå det. Vi spår at vi vil se meget mere fokus på personalisering i fremtiden, og med indtog af ny teknologi som 5G-internet bliver det spændende at se hvordan industrien i fremtiden vil kæmpe om ret til at målrette forbrugeren med tilbud, aktiviteter og oplevelser. Her kommer et udvalg af de vigtigste trends fra i år:

Hvordan uddanner vi bedst til turismeindustrien?

Hvorfor lokalt engagement betaler sig for hospitalitybrands

Hvilke tendenser vil forme fremtidens messer?

Hvordan kan man skabe personalisering til store events?

Hvorfor event co-creation kan skabe ægte værdi

 

Tech

Den teknologiske udvikling inden for møder og events har i den grad taget fart i løbet af 2018, hvilket også er afspejlet i vores dækning af teknologiske udviklinger. Tech-startups springer op i hele mødeindustrien, som til gengæld er blevet mere afhængig af enorme mængder data. Dette stiller derimod også store spørgsmål om privatliv og digital sikkerhed der i fremtiden må svares.

2018 blev også året hvor teknologier som chatbots, virtual reality og augmented reality stoppede med at være nemme gimmicks, og rykkede et par skridt tættere på at finde deres faste plads til møder og events. Det bliver spændende at se, som teknologien udvikler sig, hvorvidt og hvordan mødeprofesionelle formår at øge værdien af mødeoplevelsen igennem disse teknologier.

Det var også i år at dele-boliggiganten Airbnb rykkede ind på mødemarkedet. Med Airbnb for work forsøger virksomheden at facilitere anderledes og kreative møder, og et fokus på mødeværdi og digital brugervenlighed kan måske gøre Airbnb til en unik konkurrent til mere traditionelle mødeudbydere. Mens fremtiden også byder på spørgsmål om hvordan teknologigiganter som Google og Amazon vil finde plads i rejseindustrien, er én ting sikkert. De har ændret den for altid.

Digital sikkerhed bør være et større fokus for mødeindustrien

Bliver virtual reality en fast komponent i fremtidens konference?

Vil augmented reality ændre spillet for møder og events?

Et dyk ned i disrupteren ’Airbnb for work’

Hvilken rolle kommer chatbots til at spille i eventindustrien?

Facebook og google er ved at ændre rejseindustrien for både brands og rejsende

Kan for meget teknologi ødelægge møder og events?

5G-forbindelse er basis for fremtidens digitale udvikling

 

Gastro

Selvom gastronomi til møder og events selvfølgelig følger generelle gastronomitrends, er det alligevel værd at bemærke, at der også var en del gastronomiske udviklinger inden for møder og events i år. Mad til møder er nemlig mere end bare bespisning. Det har potentiale til at øge produktivitet, kreativitet og samarbejde.

Deruover lancerede vi for et par måneder siden meetly moves, vores videobårne kanal. I første serie ‘fra køkkenet’ snakkede vi med en række køkkenchefer for at høre om deres syn på, hvad det egentlig er mad kan bidrage med i mødet mellem mennesker. 

meetly moves

Om møder med mad

Street food kan skabe unikke oplevelser

 

Bæredygtighed

Bæredygtighed er en af de emner der efterhånden fylder meget i alle brancher og industrier. Det er uundgåeligt. Bæredygtighed er nemlig efterhånden meget mere end pr-strategi og god kommunikation. Det er nemlig et krav fra nutidens deltager, forbruger og rejsende. Det har da også gjort flere brands til eksperter i at drive bæredygtig forretning, og drevet møde- og eventindustrien i en generelt mere grøn og bæredygtig retning, selvom der stadig er forbedringer der kan laves. Med et øget fokus på lokalsamfundet, madspild og branchens CO2 belastning, synes industrien mere og mere at stå sammen, og en mere samlet brancheindsats er da netop også en af de ting, vi forhåbentlig kan se frem til i 2019.

Konferencer kan være platforme for langsigtet økonomisk udvikling og sociale fremskridt

Hvor langt er vi egentlig kommet med grønne møder?

Rejsende og besøgende identificerer sig i højere grad med bæredygtigt orienterede brands

Fremtidens hoteldesign bygger på bæredygtighed

Fremtidens hospitality skal skabe værdi for lokalsamfundet

Bæredygtighed i fremtidens hospitality kræver en samlet indsats

meetly er tilbage 4. januar 2019

Relaterede nyheder