Log ind

4 trends og værktøjer der kan ændre mødet mellem brand og gæst

Af Alexander Melchior | 15 marts, 2019 | 4 min | #trends

Vi har kigget på fire nye trends og værktøjer inden for rejseindustrien, der kan ændre forholdet og mødet mellem gæst og brands.

Verdenen af teknologiske udviklinger og nye innovative marketingsstrategier står sjældent stille ret længe. Nye teknologier og nyskabende rejsetrends kræver, at hospitalitybrands og virksomheder konstant er årvågne overfor ændringer i gæsteadfærd og vaner. Derfor har vi kigget på et par nye trends og værktøjer der har potentialet til at ændre måden hospitalityindustrien og dens virksomheder møder dens gæster.

 

Eye-tracking teknologi

Nye og kreative former for personaliseret marketing giver hospitalityvirksomheder nye måder at opfange deres gæsters opmærksomhed, og få unikke indblik i deres præferencer og vaner. Eye-tracking teknologi har potentiale til at tage personalisering til det yderste, og lade brands opfange præcis hvad der fanger deltagere og gæsters underbevidste opmærsomhed, for derefter at bruge den data til eksempelvis at skabe personsaliserede tilbud. 

Det er stadig relativt få der bruger teknologien i praksis, men der er set eksempler på brands der bruger teknologien i skræddersyede onlinekampagner for derefter at udarbejde personsaliserede tilbud ud fra dataen. Alligevel er teknologien et fremragende eksempel på, hvordan brands i fremtiden kan tilføje mødet mellem brand og gæst et sjovt og interaktivt element.

 

Teknologifri oplevelser

Mens teknologisk innovation konstant lover forbedring af gæsteoplevelsen, begynder nogle hospitalitybrands at gå imod strømmen og promovere såkaldte teknologi-fri miljøer og oplevelser. The Internet of Things, sociale medier og vores konstante forbundethed har fået nogle rejsende og gæster til at eftersøge hoteller og brands der fokuserer på at give en teknologifri oplevelse.

Et godt eksempel er det amerikanske hotel Wyndham Grand der tilbyder en såkaldt “reconnected” pakke. Her kræves det, at gæsterne skal låse deres telefon inde i en tidslåst kasse, mod at de får en rabat på 5%, og en bred palette af ekstra muligheder og oplevelser henvendt til familier med børn. Hotelkæden har derudover også indført telefonfri zoner på restauranter og ved pools på flere af deres hoteller. 

 

Tranformative rejser

Ambitioner blandt rejsende synes i denne tid at nå ekstreme højder. Mens mere eksperimentelle rejser allerede er i høj kurs, er der et stigende antal rejsende og gæster der eftersøger en chance for selv-realisering og transformative og lærerige oplevelser.

Den stigende lyst til meningsfulde rejser er da også allerede blevet fremhævet i eksempelvis booking.com‘s rapport ‘Travel predictions for 2019’. Meningsfulde oplevelser, læringsrige rejser, frivilligt arbejde og kulturel udveksling er på mange rejsendes agenda, og den nye trend kræver, at hospitalitybrands er klar til og opmærksomme på at levere disse nye oplevelser. Hvis de er, kan det derimod betyde store muligheder for at tiltrække især unge generationer og oparbejde en værdifuld loyalitet.

 

Gentænkning af loyalitetsbegrebet

Vi har allerede skrevet om denne trend og udvikling i hospitalityindustrien. De næste år vil brands uden tvivl eksperimentere med og komme med nye ideer til hvad loyalitetsprogrammer skal kunne indeholde og tilbyde. De traditionelle pointbaserede loyalitetsprogrammer synes at være på vej ud, for at give plads til mere oplevelsesbaserede programmer. At redefinere hvordan loyalitet kan blive et værdifuldt møde mellem brand og gæst, bliver en af industriens største udfordringer de næste par år.

Den franske hotelkæde Accor har for nyligt løftet sløret for loyalitetsprogrammet ALL, der inkluderer partnerskaber med virksomheder der f.eks. tilbyder adgang til liveevents, gastro-oplevelser og sportsoplevelser. Ligesom det verdensomspændende hotelbrand Marriott også har tilføjet flere oplevelsesbaserede goder i dets loyalitetsprogrammer.

Loyalitetsprogrammer er allerede kommet til at handle mindre om marketingsgoder (som f.eks. opgraderinger eller gratis overnatninger) for istedet at tilbyde adgang til unikke oplevelser. 

 

Læs også:

Ægte loyalitet er afhængig af værdiskabelse ikke pointprogrammer

Facebook og google er ved at ændre rejseindustrien for både brands og rejsende

Relaterede nyheder